אוֹצָרוֹת
1972 27 בספטמבר

אביה של שרה אייגרמן כותב לה על חיי הקיבוץ והמשק, על המדגרה ועל אירועי שמחת בית השואבה

משפחת אייגרמן קיבוץ חפץ חיים פורסם על ידי deganit goldblat
המכתב המקורי שנשלח ממשפחת אייגרמן לשרה

כתב היד

2 דפי המכתב

סיפור רקע

הימים הם ימי חג הסוכות, ונפתלי יוסף אייגרמן כותב לבתו שרה מכתב בהמשכים. הוא מתחיל במדגרה ומספר על הבקיעה הגדולה האחרונה לעונה זו. ואח"כ במשך יומיים הוא ממשיך ומספר על ברית המילה לנכד החדש, על אירועי שמחת בית השואבה במשק ועל החשיבות של שמירת הקרבה בין בני המשק. מבין השורות אפשר לחוש בדאגתו לעתיד הקיבוץ. אחיותיה של שרה כותבות גם הן. הן מספרות על הברית והמתעניינות בשלומה של שרה. מכתב זה הוא חלק מאוסף המכתבים של משפחת אייגרמן. שרה היא בתם של נפתלי יוסף אייגרמן ולאה לבית ראנד. משפחת אייגרמן חיה בקיבוץ חפץ חיים. שרה נולדה וגדלה בקיבוץ. עוד בשנות נעוריה החלה להתלבט בנוגע לאמונתה הדתית ובנוגע לחיי הקיבוץ. שרה החליטה לקבל הצעת עבודה של הסוכנות היהודית ולעבור לחיות בניו יורק. הוריה הסכימו לכך בתנאי שהיא תמשיך לעסוק בהוראה ותגור אצל חברת

הימים הם ימי חג הסוכות, ונפתלי יוסף אייגרמן כותב לבתו שרה מכתב בהמשכים. הוא מתחיל במדגרה ומספר על הבקיעה הגדולה האחרונה לעונה זו. ואח"כ במשך יומיים הוא ממשיך ומספר על ברית המילה לנכד החדש, על אירועי שמחת בית השואבה במשק ועל החשיבות של שמירת הקרבה בין בני המשק. מבין השורות אפשר לחוש בדאגתו לעתיד הקיבוץ. אחיותיה של שרה כותבות גם הן. הן מספרות על הברית והמתעניינות בשלומה של שרה. מכתב זה הוא חלק מאוסף המכתבים של משפחת אייגרמן. שרה היא בתם של נפתלי יוסף אייגרמן ולאה לבית ראנד. משפחת אייגרמן חיה בקיבוץ חפץ חיים. שרה נולדה וגדלה בקיבוץ. עוד בשנות נעוריה החלה להתלבט בנוגע לאמונתה הדתית ובנוגע לחיי הקיבוץ. שרה החליטה לקבל הצעת עבודה של הסוכנות היהודית ולעבור לחיות בניו יורק. הוריה הסכימו לכך בתנאי שהיא תמשיך לעסוק בהוראה ותגור אצל חברת משפחה המתגוררת בניו יורק. שרה עבדה בבית ספר דתי במנהטן וזכתה להכיר את העיר המיוחדת. בניו יורק הכירה שרה את אהרון, שהיה לבן זוגה. הם החליטו להישאר לחיות בניו יורק ולקיים בה אורח חיים שונה מזה ששרה גדלה בו. להוריה של שרה לא היה קל להשלים עם החלטותיה. למרות זאת הם המשיכו להביע את אהבתם לשרה ולאהרון, הקפידו לבקר את הוריו של אהרון בישראל ושמרו על קשר מכתבים הדוק עם בתם וחתנם. שרה לא זנחה את היהדות, אלא מצאה לה מקום אחר בחייה. על בסיס ערכי היהדות שעליהם חונכה בבית היא המשיכה לטייל בעולם, למדה לימודי תואר ביהדות וניהלה חיים יהודיים בניו יורק. שרה ואהרון התגוררו בניו יורק חמש שנים ואז שבו לארץ. לאה ונפתלי יוסף, הוריה של שרה, נולדו בגרמניה, הכירו בהכשרה והצליחו לברוח מן הנאצים. בשנת 1939 עלו לארץ, התיישבו בקיבוץ של 'הנוער האגודתי' – קיבוץ חפץ חיים ושם נישאו. לנפתלי יוסף וללאה נולדו שבעה ילדים – שש בנות ובן. לאה אייגרמן הייתה אישה רבת פעלים, חברותית וחרוצה, שנפטרה בטרם עת בגיל 35. זו הייתה טראומה גדולה למשפחתה ולקיבוץ. לימים נשא נפתלי יוסף את חברת המשפחה בובי רחל פרנקל לאישה, ונולדו להם שני ילדים. במשך השנים הרבו נפתלי יוסף ולאה, ובהמשך נפתלי יוסף ובובי רחל, לכתוב מכתבים לילדיהם. מלבד חשיבותם ההיסטורית יש למכתבים של משפחת אייגרמן משמעות רבה בעבור המשפחה, שכן רוב הילדים לא זכו להכיר לעומק את אופייה של אימם. את המכתב תרמה לפרויקט אוצרות שרה ברטל.

כתב היד

עמוד 1/2

[עמוד 1]
ב"ה
חפץ חיים אור ליום ג
ד סוכות תשל"ג
מזל טוב
מזל טוב
מזל טוב
שרה היקרה, עמ"ש [עימך השלום]
בודאי כבר שמעת לרחל וידידי' [וידידיה]
בן ומחר הברית וכבדו אותי להיות
סנדק. רק בשמחות ואי"ה [ואם ירצה השם] אצלך בשורה [בשעה]
טובה.
סליחה שלא כתבתי מיד
אחרי יום הכיפורים, אבל העבודה
וכו', את יודעת כבר. עכשיו 7:30 בערב
יום ב' חול המועד ואני יושב במדגרה ומחכה
שהאיוד יגמר. מחר בקיעה כנראה הבקיעה הגדולה
האחרונה בעונה זאת. יום כיפור הי' [היה] חם מאוד, אבל ב"ה כולם
צמו בסדר. לאבי הי' [היה] קשה מאוד אחה"צ אבל גם הוא כשהגיע 6:18 והוא
כבר רצה לשתות, הוא התגבר וחכה עד אחר מעריב. אנו מלאי תקווה שהקב"ה
שמע את תפילתנו ועם כל החולשות שלנו הוא לא יטוש את עמו ונחלתו לא יעזוב
והלואי שנעשה חלק ממה שמוטל עלינו לעשות. הסוכה שלנו יפה כמו תמיד. אבי
עזר יוצא מן הכלל, אבל הרגשנו יום אחרי י"כ [יום כיפור] שהוא חולה, הי' [היה] לו חום ודלקת בגרון,
כך שאת הפיניש היתי צריך לעשות בעצמי, וב"ה נכנסנו ביום ו' בערב לסוכה יפה,
אבא ואמא, שמואל ויוכי והילדים, ישראל אסתר ודרור, יצחק ואסתר ושושי ואבי.
יוכי ושמואל נשארים לסוכות. אהוד המסכן חולה יש לו חום ורפי לא יודע מה שיש
לו. הוא נראה ממש רחמנות. מחר בבוקר שמואל יקח אותנו [?] בע"ה לפ"ת [פתח תקווה].
גם מנדלבוים ופרנקל יבואו ואני מקוה שאספיק לכתוב לך עוד על המחר.
שולמית ברוקנטל ספרה לנו שהיא נוסעת שבוע אחרי סוכות ואת בודאי תקבלי
ממנה איזשהו דש מאיתנו ומהמשק, את אלחנן פגשתי במקרה במוצאי החג
כשהלכתי למדגרה ושאלתי אותו למה שלא נכנס אלינו. מה לעשות את מבינה.
המשק מלא ילדים ובני משק. יפה לראות אותם. ב"ה כולם נראים טוב ומסודרים.
חבל שלא מסדרים פעם פגישה של כל הבנים והבנות עם בעליהם וילדיהם. זה
דבר גדול מאוד שהמשק בהחלט הי' [היה] יכול לארגן פעם. לפי דעתי היו צריכים לעשות
מאמצים גדולים לשמור על קשר לא רק ההורים אלא כל החברה. סוף סוף אלה
הם שלנו. גמרנו עם האיוד. הערב אנו עושים שמחת בית השואבה אצלנו בסוכה.
אולי ימשיך לכתוב כשאבוא לבדוק בערב את המדגרות. – גמרנו את
שמחת בית השואבה. הרב שלנגר עם השיעור שלו למד אצלנו בסוכה סוגי' [סוגיה] של גמרא
סוכות והתברר לנו שלפי החזון איש כמעט כל הסוכות שלנו רק בדיעבד כשרות. שרנו
ושתינו לחיים. לאמא יש קלקול קיבה חזק מאוד. אני מקוה שהיא תוכל לנסוע מחר לברית.
כן שכחתי לגמרי. במוצאי החג אירחנו בסוכתנו את זוזי ובעלה והיה נחמד. יגאל
לומד ברחובות בכולל והיא מחפשת עבודה כספרנית. אתמול בערב התקיימה בסוכה
סימפוזיאון [סימפוזיון] עם חיים כהן, הרב לאו ובן משה על ענינים שמרגישים את הציבור בארץ.
2 בחורי הישיבה שלא שחררו אותם אפילו ליום כיפור, הרב מאיר כהנא עם משלוח הנשק,
חברון ופתחת רפיח. הי' [היה] מענין לשמוע את הדעות ומענין שדוקא הדתיים הסבירו
יפה את גישת המשטרה. לדעתי יש לנו דרך אחד דוגמה אישית ושיכנוע על ידי ידע, כי
אי אפשר לתאר עד לאן הבורות מגיעה ולא רק אצל החילונים. האם קיבלת את הצרור?
יש מאמר על תנועת הגשר ומאמר על יהושע ריימן שכדאי לקרוא. טוב ליל מנוחה.
בע"ה אגמור את המכתב מחר. ושוב עבר יום עשיר בחוויות. בבוקר יצאנו עם
שמואל ויוכי לפתח תקוה, וחוי והילדים (יעקב לא הצטרף, כי יש לו ביום ו' בחינה,
והוא צריך הרבה ללמוד) נסעו עם גדלי' [גדליה] ואסתר שלנו עם יצחק הצטרפו אליהם,
אנחנו אמנם נסענו לקחת אותם, אבל הם כבר היו במשק. הגענו ראשונים, ובלי
עין הרע, אני מניח שהיו קרובים ל 200 איש ואישה + ילדים. שמו בישראל של הילד
הנחמד כמו נדב, חובב. ידידי' [ידידיה] עשה פשרה. לפי המתנגדים זה האושפזין של
משה רבנו, על כן קרא לילד חובב, לפי החסידים זה האושפזין של יוסף,
על כן נתן לי להיות סנדק. חובב בלי עין הרע ילד גדול כמעט שלא בכה.
המוהל הוא באמת מומחה ואמן. רחל נראת מצוין. באה לה עם העגלה
ועם הילד לבית הכנסת של היקים. שם הי' [היה] הברית. בסוכה גדולה הי' [היה] ערוך
לגברים ובשביל הנשים בחוץ. יוכבד סדרה להם איזה מכיר מבני ברק
שהביאו להם את כל האוכל וגם שרתו. וב"ה כולם היו. כל המשפחה
שלנו, דוד דוד רנד עם כל השחורים ודודה לאה ודודה חנה (דוד מנחם לא, הוא
הפסיק את העבודה שלו וכנראה מחפש שוב מקום חדש) דוד הוגו ודודה זופי
[עמוד 2]
דוד ודודה גיזה ורודות והדסה עם הילדים שלה. המשך מאתמול בערב.
הפעם זה 5 בבוקר וכרגע מסרתי לאגוד את האפרוחות ובזה גמרנו את העונה
לשנה הזאות. יש עוד בקיעה קטנה באמצע אוקטובר אבל פרט למדגרה אחד הכל ריק.
מכרנו השנה כ30% מעל התכנון ויהי' [ויהיה] ויכוח קשה באיגוד כי יתר המשקים הגיעו בקושי
ל 80%. נו נראה המצב בשלוחה קשה מאוד. טוב עלי ללכת לתפילה. אתמול בערב
ישבנו בסוכה ליד בית הכנסת שמחת בית השואבה ושרנו ורקדנו. מוטי קלר, אלכס אדלר
ויהושע ריימן דברו מאוד יפה. ב"ה יש מספר לא מבוטל של בחורי ישיבה נחמדים והלואי
והיו חוזרים למשק. שושי ואבי היו אצל ישראל אחרי הברית, וחזרו רק בערב.
יוום ה אחה"צ נחתי ואני מוכרח לשלוח את המכתב אחרת לא יגיע אף פעם. בתקווה לשמוע
ממך בקרוב. כל טוב והרבה נשיקות. האם קיבלת מכתבי לפני יום כיפור? דש לכולם אבא.
שרה שלום, אנחנו במשק, מרגישים היטב. מזל טוב גם לך לדודה למספר [1216?] נחדים [נכדים]
איך המרגש תמסרי ד"ש חם לכספי וכן לכל המשפחה כל טוב ולהתראות שלך יוכי
לשרה שלום!
מה נשמע? איך השם חובב מוצא חן בעיניך? ממש משונה
לי שאת באמריקה ידעת אותו לפני. בברית היה מאוד נחמד. היתה מעין
פגישה משפחתית ואסתר שלנו עברה מאחד לשני אם [עם] הטיפ והקליטה את כלם
את התוצאות בטח תשמעי בעצמך. הם שולחים את הסרט אם [עם] רחל מנדלבאום.
אחרי הברית נסענו אבי ואני אל ישראל ואסתר. אבי הלך אם [עם] ישראל לעבודה
ואני נשארתי אם [עם] אסתר ודרור בבית והיה מאוד נחמד. במקרה שרגא ויודית
באו לבקר אותם אם [עם] הפיג'ו כך שהיה לנו טרמפ הביתה.
יותר אין מקום אז להתראות במכתב הבא. ותודה רבה רבה
על הקפה והמכתב שהגיעו עם אלחנן. שמעת על השביתה בעלית?
אז שלום וחג שמח שושי

עמוד 2/2

פרטי המכתב

הכותב/ת

שם: משפחת אייגרמן
מיקום: קיבוץ חפץ חיים
תאריך: 27.09.1972

מקבל/ת המכתב

שם: שרה ברטל אייגרמן
מיקום: ארצות הברית

מכתבים קשורים

מכתבים נוספים הקשורים למכתב שקראת

כתב היד

עמוד 1/2

[עמוד 1]
ב"ה
חפץ חיים אור ליום ג
ד סוכות תשל"ג
מזל טוב
מזל טוב
מזל טוב
שרה היקרה, עמ"ש [עימך השלום]
בודאי כבר שמעת לרחל וידידי' [וידידיה]
בן ומחר הברית וכבדו אותי להיות
סנדק. רק בשמחות ואי"ה [ואם ירצה השם] אצלך בשורה [בשעה]
טובה.
סליחה שלא כתבתי מיד
אחרי יום הכיפורים, אבל העבודה
וכו', את יודעת כבר. עכשיו 7:30 בערב
יום ב' חול המועד ואני יושב במדגרה ומחכה
שהאיוד יגמר. מחר בקיעה כנראה הבקיעה הגדולה
האחרונה בעונה זאת. יום כיפור הי' [היה] חם מאוד, אבל ב"ה כולם
צמו בסדר. לאבי הי' [היה] קשה מאוד אחה"צ אבל גם הוא כשהגיע 6:18 והוא
כבר רצה לשתות, הוא התגבר וחכה עד אחר מעריב. אנו מלאי תקווה שהקב"ה
שמע את תפילתנו ועם כל החולשות שלנו הוא לא יטוש את עמו ונחלתו לא יעזוב
והלואי שנעשה חלק ממה שמוטל עלינו לעשות. הסוכה שלנו יפה כמו תמיד. אבי
עזר יוצא מן הכלל, אבל הרגשנו יום אחרי י"כ [יום כיפור] שהוא חולה, הי' [היה] לו חום ודלקת בגרון,
כך שאת הפיניש היתי צריך לעשות בעצמי, וב"ה נכנסנו ביום ו' בערב לסוכה יפה,
אבא ואמא, שמואל ויוכי והילדים, ישראל אסתר ודרור, יצחק ואסתר ושושי ואבי.
יוכי ושמואל נשארים לסוכות. אהוד המסכן חולה יש לו חום ורפי לא יודע מה שיש
לו. הוא נראה ממש רחמנות. מחר בבוקר שמואל יקח אותנו [?] בע"ה לפ"ת [פתח תקווה].
גם מנדלבוים ופרנקל יבואו ואני מקוה שאספיק לכתוב לך עוד על המחר.
שולמית ברוקנטל ספרה לנו שהיא נוסעת שבוע אחרי סוכות ואת בודאי תקבלי
ממנה איזשהו דש מאיתנו ומהמשק, את אלחנן פגשתי במקרה במוצאי החג
כשהלכתי למדגרה ושאלתי אותו למה שלא נכנס אלינו. מה לעשות את מבינה.
המשק מלא ילדים ובני משק. יפה לראות אותם. ב"ה כולם נראים טוב ומסודרים.
חבל שלא מסדרים פעם פגישה של כל הבנים והבנות עם בעליהם וילדיהם. זה
דבר גדול מאוד שהמשק בהחלט הי' [היה] יכול לארגן פעם. לפי דעתי היו צריכים לעשות
מאמצים גדולים לשמור על קשר לא רק ההורים אלא כל החברה. סוף סוף אלה
הם שלנו. גמרנו עם האיוד. הערב אנו עושים שמחת בית השואבה אצלנו בסוכה.
אולי ימשיך לכתוב כשאבוא לבדוק בערב את המדגרות. – גמרנו את
שמחת בית השואבה. הרב שלנגר עם השיעור שלו למד אצלנו בסוכה סוגי' [סוגיה] של גמרא
סוכות והתברר לנו שלפי החזון איש כמעט כל הסוכות שלנו רק בדיעבד כשרות. שרנו
ושתינו לחיים. לאמא יש קלקול קיבה חזק מאוד. אני מקוה שהיא תוכל לנסוע מחר לברית.
כן שכחתי לגמרי. במוצאי החג אירחנו בסוכתנו את זוזי ובעלה והיה נחמד. יגאל
לומד ברחובות בכולל והיא מחפשת עבודה כספרנית. אתמול בערב התקיימה בסוכה
סימפוזיאון [סימפוזיון] עם חיים כהן, הרב לאו ובן משה על ענינים שמרגישים את הציבור בארץ.
2 בחורי הישיבה שלא שחררו אותם אפילו ליום כיפור, הרב מאיר כהנא עם משלוח הנשק,
חברון ופתחת רפיח. הי' [היה] מענין לשמוע את הדעות ומענין שדוקא הדתיים הסבירו
יפה את גישת המשטרה. לדעתי יש לנו דרך אחד דוגמה אישית ושיכנוע על ידי ידע, כי
אי אפשר לתאר עד לאן הבורות מגיעה ולא רק אצל החילונים. האם קיבלת את הצרור?
יש מאמר על תנועת הגשר ומאמר על יהושע ריימן שכדאי לקרוא. טוב ליל מנוחה.
בע"ה אגמור את המכתב מחר. ושוב עבר יום עשיר בחוויות. בבוקר יצאנו עם
שמואל ויוכי לפתח תקוה, וחוי והילדים (יעקב לא הצטרף, כי יש לו ביום ו' בחינה,
והוא צריך הרבה ללמוד) נסעו עם גדלי' [גדליה] ואסתר שלנו עם יצחק הצטרפו אליהם,
אנחנו אמנם נסענו לקחת אותם, אבל הם כבר היו במשק. הגענו ראשונים, ובלי
עין הרע, אני מניח שהיו קרובים ל 200 איש ואישה + ילדים. שמו בישראל של הילד
הנחמד כמו נדב, חובב. ידידי' [ידידיה] עשה פשרה. לפי המתנגדים זה האושפזין של
משה רבנו, על כן קרא לילד חובב, לפי החסידים זה האושפזין של יוסף,
על כן נתן לי להיות סנדק. חובב בלי עין הרע ילד גדול כמעט שלא בכה.
המוהל הוא באמת מומחה ואמן. רחל נראת מצוין. באה לה עם העגלה
ועם הילד לבית הכנסת של היקים. שם הי' [היה] הברית. בסוכה גדולה הי' [היה] ערוך
לגברים ובשביל הנשים בחוץ. יוכבד סדרה להם איזה מכיר מבני ברק
שהביאו להם את כל האוכל וגם שרתו. וב"ה כולם היו. כל המשפחה
שלנו, דוד דוד רנד עם כל השחורים ודודה לאה ודודה חנה (דוד מנחם לא, הוא
הפסיק את העבודה שלו וכנראה מחפש שוב מקום חדש) דוד הוגו ודודה זופי
[עמוד 2]
דוד ודודה גיזה ורודות והדסה עם הילדים שלה. המשך מאתמול בערב.
הפעם זה 5 בבוקר וכרגע מסרתי לאגוד את האפרוחות ובזה גמרנו את העונה
לשנה הזאות. יש עוד בקיעה קטנה באמצע אוקטובר אבל פרט למדגרה אחד הכל ריק.
מכרנו השנה כ30% מעל התכנון ויהי' [ויהיה] ויכוח קשה באיגוד כי יתר המשקים הגיעו בקושי
ל 80%. נו נראה המצב בשלוחה קשה מאוד. טוב עלי ללכת לתפילה. אתמול בערב
ישבנו בסוכה ליד בית הכנסת שמחת בית השואבה ושרנו ורקדנו. מוטי קלר, אלכס אדלר
ויהושע ריימן דברו מאוד יפה. ב"ה יש מספר לא מבוטל של בחורי ישיבה נחמדים והלואי
והיו חוזרים למשק. שושי ואבי היו אצל ישראל אחרי הברית, וחזרו רק בערב.
יוום ה אחה"צ נחתי ואני מוכרח לשלוח את המכתב אחרת לא יגיע אף פעם. בתקווה לשמוע
ממך בקרוב. כל טוב והרבה נשיקות. האם קיבלת מכתבי לפני יום כיפור? דש לכולם אבא.
שרה שלום, אנחנו במשק, מרגישים היטב. מזל טוב גם לך לדודה למספר [1216?] נחדים [נכדים]
איך המרגש תמסרי ד"ש חם לכספי וכן לכל המשפחה כל טוב ולהתראות שלך יוכי
לשרה שלום!
מה נשמע? איך השם חובב מוצא חן בעיניך? ממש משונה
לי שאת באמריקה ידעת אותו לפני. בברית היה מאוד נחמד. היתה מעין
פגישה משפחתית ואסתר שלנו עברה מאחד לשני אם [עם] הטיפ והקליטה את כלם
את התוצאות בטח תשמעי בעצמך. הם שולחים את הסרט אם [עם] רחל מנדלבאום.
אחרי הברית נסענו אבי ואני אל ישראל ואסתר. אבי הלך אם [עם] ישראל לעבודה
ואני נשארתי אם [עם] אסתר ודרור בבית והיה מאוד נחמד. במקרה שרגא ויודית
באו לבקר אותם אם [עם] הפיג'ו כך שהיה לנו טרמפ הביתה.
יותר אין מקום אז להתראות במכתב הבא. ותודה רבה רבה
על הקפה והמכתב שהגיעו עם אלחנן. שמעת על השביתה בעלית?
אז שלום וחג שמח שושי

עמוד 2/2

פרטי המכתב

הכותב/ת

שם: משפחת אייגרמן
מיקום: קיבוץ חפץ חיים
תאריך: 1974-07-08

מקבל/ת המכתב

שם: שרה ברטל אייגרמן
מיקום: ארצות הברית

מכתבים קשורים

מכתבים נוספים הקשורים למכתב שקראת

close
img
Design: Go Create Development: Web Skipper
reg

כניסה

אם יש לכם כבר חשבון, הכנסו עם קוד חד פעמי, או עם השם והסיסמה שלכם

הרשמה

הרשמו לאתר אוצרות וחברו את הסיפור שלכם לסיפור הלאומי של ארץ ישראל

  • eye

תפריט נגישות