איינשטיין מודיע לשזר על העדפתו להימנע מוויכוח פומבי
סיפור רקע
אחד משני מכתבים שכתב אלברט איינשטיין (1879-1955) לזלמן שזר ושנמצאים בארכיונו של שזר.
שני המכתבים נכתבו בקשר לפעילות ציונית. איינשטיין, הפיזיקאי הדגול ומגדולי המדענים בכל הזמנים, היה סוציאליסט נלהב, התנגד ללאומיות, האמין בעל-לאומיות וחלם על שלום עולמי ואפילו על ממשלה עולמית, ובתקופה מוקדמת בחייו אף הגדיר את עצמו פציפיסט (עד לשנות השלושים של המאה העשרים, אז חרג מתפיסתו הפציפיסטית באופן בוטה כשקרא לשימוש בכוח לנוכח עליית כוחה של גרמניה הנאצית. בביוגרפיה 'איינשטיין: חייו והיקום שלו', עמ' 534-535, ריכז וולטר אייזקסון מספר הצהרות שלו ביחס לנושא). למרות זאת, החל משלב מסוים הוא תמך בתנועה הציונית, תחילה באופן חלקי ומבחוץ מתוך סולידריות עם אחיו היהודים שהוא ציפה שהתנועה הציונית תגן עליהם. בהמשך אף אישר משום כך להשתמש בשמו לשם התמיכה בציונות, על אף שעדיין לא זיהה את עצמו כציוני. במרץ 1921, כשנענה לבקשת קורט בלומנפלד (1884-1963, ממנהיגי הציונים
אחד משני מכתבים שכתב אלברט איינשטיין (1879-1955) לזלמן שזר ושנמצאים בארכיונו של שזר.
שני המכתבים נכתבו בקשר לפעילות ציונית. איינשטיין, הפיזיקאי הדגול ומגדולי המדענים בכל הזמנים, היה סוציאליסט נלהב, התנגד ללאומיות, האמין בעל-לאומיות וחלם על שלום עולמי ואפילו על ממשלה עולמית, ובתקופה מוקדמת בחייו אף הגדיר את עצמו פציפיסט (עד לשנות השלושים של המאה העשרים, אז חרג מתפיסתו הפציפיסטית באופן בוטה כשקרא לשימוש בכוח לנוכח עליית כוחה של גרמניה הנאצית. בביוגרפיה 'איינשטיין: חייו והיקום שלו', עמ' 534-535, ריכז וולטר אייזקסון מספר הצהרות שלו ביחס לנושא). למרות זאת, החל משלב מסוים הוא תמך בתנועה הציונית, תחילה באופן חלקי ומבחוץ מתוך סולידריות עם אחיו היהודים שהוא ציפה שהתנועה הציונית תגן עליהם. בהמשך אף אישר משום כך להשתמש בשמו לשם התמיכה בציונות, על אף שעדיין לא זיהה את עצמו כציוני. במרץ 1921, כשנענה לבקשת קורט בלומנפלד (1884-1963, ממנהיגי הציונים בגרמניה) להצטרף למסע בארצות הברית עם המשלחת הציונית שיצאה לגייס כספים למען היישוב ולמען הקמתה של אוניברסיטה עברית, כתב בלומנפלד לחיים וייצמן (1874-1952, אז נשיא ההסתדרות הציונית העולמית) שאיינשטיין אמנם הסכים להצטרף אך "כפי שאתה יודע, איננו ציוני" וביקש ממנו שלא לשדל אותו להצטרף לתנועה הציונית. ואולם באותה שנה, ב-21 ביוני, התפרסם ב־Jüdische Rundschau מאמר המבוסס על ראיון איתו תחת הכותרת "כיצד נעשיתי ציוני" (Wie ich Zionist wurde, ניתן לקריאה באנגלית כאן) ובו מובעת במפורש ובפומבי הצטרפות והזדהות עם התנועה הציונית. מכאן ואילך אכן זוהה כציוני, זיהוי שעליו ספג לא מעט ביקורת, למרות שלא חדל מלקוות לשלום ולא נמנע מלהביע נטיות אינטרנציונליסטיות.
ב-1933, לאחר עליית הנאצים לשלטון, איינשטיין נאלץ לעזוב את גרמניה. מדינות רבות הציעו לו מקלט. לבסוף היגר איינשטיין לארצות הברית, בה הצטרף לסגל המכון למחקר מתקדם שבפרינסטון, ניו ג'רזי.
זלמן רובשוב (לימים: שזר), אז איש הוועד הפועל של 'ההסתדרות הכללית של העובדים העבריים בארץ ישראל', הצטרף למשלחת השנתית למגבית ההסתדרות באוקטובר 1934, לאחר שהוכרע בוועד הפועל שאין מי שישווה לו ביכולתו למצוא שפה משותפת עם יהדות אמריקה. באמריקה הוא גם חזר לספסלי האקדמיה, מתוך תקווה אישית להגשים חלום ישן ולהמשיך לתארים מתקדמים יותר. באותה עת אישרה לו הנהלת אוניברסיטת קולומביה בניו יורק להירשם כסטודנט ולהגיש חיבור שלו בתור עבודת מחקר לשם קבלת תואר דוקטור בקתדרה לספרות עברית, בתנאי שילמד שני סמסטרים מלאים. הוא נרשם ללימודים בפברואר 1935, למד שם עד מאי ונותר לפעילות ציונית עד אוגוסט – אז נסע ללוצרן, לקונגרס הציוני הי"ט, ומשם חזר ארצה. את הסמסטר השני השלים ב-1936 ('זלמן שזר, הנשיא השלישי: מבחר תעודות מפרקי חייו', עמ' 193-194).
שזר נעזר באיינשטיין, כדמות רבת השפעה ומעוררת כבוד, לטובת פעילות ציונית. הוא חב לו תודה על כך, הזכיר אותו מספר פעמים כדמות מופת יהודית ואף ציטט אותו בתוך דברים שנשא בישיבת הוועד הפועל של ההסתדרות ב-14 בינואר 1948, כשדיבר על מצב הציונות באמריקה: "הייתה לנו שיחה מפורטת עם איינשטיין בעניינים מדיניים ויחסו למדינה. שאלתיו מה הוא יכול לעשות כדי להפיץ בקרב תלמידיו והאנשים הסובבים אותו בפרינסטון את הדעות שהוא הגיע אליהן. הוא אמר לי: 'מסביבי כולם ציונים, יש רק לזרוע. צריך לבוא הזורע, הקרקע מוכנה יותר הפעם'" (זלמן שזר, הנשיא השלישי: מבחר תעודות מפרקי חייו, עמ' 310).
מכתב זה נכתב, כנראה, בקשר ליחסו של איינשטיין לפעילותם של אנשי ציונות רוויזיוניסטית, שאיינשטיין היה רחוק ממנה בדעות אך כנראה חשש לתקוף אותה בפומבי בזמן שהיהדות ככלל עוד מאויימת ואנטישמים ישישו על ביקורת פנים-יהודית שכזו כמוצאי שלל רב ויצטטו ממנה כראיה לתפיסותיהם.
המכתב באדיבות מכון גנזים.
ארועי התקופה
כתב היד
Albert Einstein
Princeton N.J., den 12.5.35
Dr. Zalman Rubaschow
League for Labor Palestine
1225 Broadway
New York City
Lieber Herr Rubaschow:
Nach reiflicher Ueberlegung finde ich, dass es taktisch unrichtig wäre, wenn ich mich vor irgendeiner Instanz auf eine Auseinandersetzung mit diesen Brüdern einliesse. Dies wäre für die nur eine Gelegenheit zur politischen Reklame und willkommene Nahrung für die Antisemiten. Zu erwägen wäre nur vielleicht, ob ich nicht meine Behauptungen gelegentlich unter Benutzung Ihres Materials in der jüdischen Presse begründen sollte. Auch dies erscheint mir zweifelhaft, weil durch Rede und Gegenrede der ursprüngliche Eindruck eher abgeschwächt als verstärkt werden dürfte. Eventuell könnte man sich darauf beschränken, meine Worte zu wiederholen und sie ohne Kommentar durch einige bezeichnende öffentliche Aeusserungen revisionistischer Politiker zu belegen.
Freundlich grüsst Sie
Ihr
A. Einstein
(תרגום)
אלברט איינשטיין
פרינסטון ניו ג'רזי, 12.5.1935
ד"ר זלמן רובשוב
הליגה למען ארץ ישראל העובדת
ברודוויי 1225
ניו יורק סיטי
אדון רובשוב יקר:
לאחר שיקול דעת מעמיק אני מוצא שלא יהא זה נכון מבחינה טקטית שאתייצב לעימות בפני ערכאה כלשהי עם האחים הללו. הדבר יהווה עבורם רק הזדמנות לקידום פוליטי, ומזון מבורך לאנטישמים. אולי היה רק לשקול אם אין עליי מפעם לפעם לבסס את טענותיי על ידי שימוש בחומר שלך שבעיתונות היהודית. גם זה נראה בעיניי מוטל בספק, מכיוון שהרושם המקורי עלול להיחלש יותר מאשר להתחזק על ידי דברים ודברים-שכנגד. ייתכן שהיה אפשר להצטמצם בחזרה על דבריי ובביסוס שלהם, ללא תוספות, על ידי אי אלו הצהרות פומביות משמעותיות של פוליטיקאים רוויזיוניסטים.
המברכך בידידות
שלך
א. איינשטיין
פרטי המכתב
הכותב/ת
מקבל/ת המכתב
כתב היד
Albert Einstein
Princeton N.J., den 12.5.35
Dr. Zalman Rubaschow
League for Labor Palestine
1225 Broadway
New York City
Lieber Herr Rubaschow:
Nach reiflicher Ueberlegung finde ich, dass es taktisch unrichtig wäre, wenn ich mich vor irgendeiner Instanz auf eine Auseinandersetzung mit diesen Brüdern einliesse. Dies wäre für die nur eine Gelegenheit zur politischen Reklame und willkommene Nahrung für die Antisemiten. Zu erwägen wäre nur vielleicht, ob ich nicht meine Behauptungen gelegentlich unter Benutzung Ihres Materials in der jüdischen Presse begründen sollte. Auch dies erscheint mir zweifelhaft, weil durch Rede und Gegenrede der ursprüngliche Eindruck eher abgeschwächt als verstärkt werden dürfte. Eventuell könnte man sich darauf beschränken, meine Worte zu wiederholen und sie ohne Kommentar durch einige bezeichnende öffentliche Aeusserungen revisionistischer Politiker zu belegen.
Freundlich grüsst Sie
Ihr
A. Einstein
(תרגום)
אלברט איינשטיין
פרינסטון ניו ג'רזי, 12.5.1935
ד"ר זלמן רובשוב
הליגה למען ארץ ישראל העובדת
ברודוויי 1225
ניו יורק סיטי
אדון רובשוב יקר:
לאחר שיקול דעת מעמיק אני מוצא שלא יהא זה נכון מבחינה טקטית שאתייצב לעימות בפני ערכאה כלשהי עם האחים הללו. הדבר יהווה עבורם רק הזדמנות לקידום פוליטי, ומזון מבורך לאנטישמים. אולי היה רק לשקול אם אין עליי מפעם לפעם לבסס את טענותיי על ידי שימוש בחומר שלך שבעיתונות היהודית. גם זה נראה בעיניי מוטל בספק, מכיוון שהרושם המקורי עלול להיחלש יותר מאשר להתחזק על ידי דברים ודברים-שכנגד. ייתכן שהיה אפשר להצטמצם בחזרה על דבריי ובביסוס שלהם, ללא תוספות, על ידי אי אלו הצהרות פומביות משמעותיות של פוליטיקאים רוויזיוניסטים.
המברכך בידידות
שלך
א. איינשטיין
פרטי המכתב
הכותב/ת
מקבל/ת המכתב
מכתבים קשורים
מכתבים נוספים הקשורים למכתב שקראת

התנתקות
האם את/ה בטוח/ה שאת/ה רוצה להתנתק מאתר אוצרות?
האם את/ה בטוח/ה שאת/ה רוצה להתנתק מאתר אוצרות?