דוד כותב לאלעזר ממחנות העקורים (10)
סיפור רקע
דוד זקס (גם: סקס, סאקס) היה דודו של אלעזר (לוזר) אדלר, אחי אימו – בתיה הֶנְיָה לבית סאקס. אלעזר, שנמלט עם משפחתו מהעיירה בעלז כשזו נכבשה על ידי הנאצים לצד הרוסי של פולין, משם גורשו להרי אורל כשבתום המלחמה שרדו רק הוא ושרה אחותו, הגיע למחנות העקורים שהוקמו בגרמניה, ונעשה שם פעיל למען העלייה ארצה. הוא הסתובב במחנות העקורים השונים וכך כנראה פגש את דוד. דוד שלח לו מכתבים רבים, ובארכיון שהותירו אחריהם אלעזר ויוכבד מצויים מעל עשרים מכתבים שכתב דוד לאלעזר, שרובם נכתבו כשאלעזר ויוכבד, שהתחתנו במחנה העקורים אמדן ב-13.03.1948, כבר הספיקו לעלות לארץ (כמו גם שרה ובעלה יהושע), ודוד נותר במחנות העקורים, בתחילה בברגן-בלזן ובהמשך ביֶוֶר.
מחנה העקורים ברגן בלזן נסגר ב-1950, ומעט היהודים שנותרו בו הועברו בהדרגה למחנה יוור (בכתיב היידי: יעווער) שעל יד וילהלמסהאפן (Wilhelmshaven). דוד הגיע לשם בחודש יוני. הוא עדיין
דוד זקס (גם: סקס, סאקס) היה דודו של אלעזר (לוזר) אדלר, אחי אימו – בתיה הֶנְיָה לבית סאקס. אלעזר, שנמלט עם משפחתו מהעיירה בעלז כשזו נכבשה על ידי הנאצים לצד הרוסי של פולין, משם גורשו להרי אורל כשבתום המלחמה שרדו רק הוא ושרה אחותו, הגיע למחנות העקורים שהוקמו בגרמניה, ונעשה שם פעיל למען העלייה ארצה. הוא הסתובב במחנות העקורים השונים וכך כנראה פגש את דוד. דוד שלח לו מכתבים רבים, ובארכיון שהותירו אחריהם אלעזר ויוכבד מצויים מעל עשרים מכתבים שכתב דוד לאלעזר, שרובם נכתבו כשאלעזר ויוכבד, שהתחתנו במחנה העקורים אמדן ב-13.03.1948, כבר הספיקו לעלות לארץ (כמו גם שרה ובעלה יהושע), ודוד נותר במחנות העקורים, בתחילה בברגן-בלזן ובהמשך ביֶוֶר.
מחנה העקורים ברגן בלזן נסגר ב-1950, ומעט היהודים שנותרו בו הועברו בהדרגה למחנה יוור (בכתיב היידי: יעווער) שעל יד וילהלמסהאפן (Wilhelmshaven). דוד הגיע לשם בחודש יוני. הוא עדיין ציפה לעלות לארץ, אך ההעלאה נמשכה זמן רב. במכתב מספר דוד על הטרנספרט שהוציאה הסוכנות ממינכן ביום חמישי ה-14 בספטמבר, יום לאחר ראש השנה, אלא שרבים התקשו להצטרף אליו והייתה שמועה במחנה שלאחר הימים הנוראים יהיה טרנספרט נוסף. בינתיים נסגרה הסוכנות במינכן, והעיניים נישאו לאירו ולג'וינט. עלתה גם אפשרות להיעזר בהארטקאר, שנטתה כמה פעמים לכאן ולכאן. בערך באמצע פברואר הייתה לדוד האופציה לצאת באונייה אלא שהוא העדיף לחכות להארטקאר, כנראה מתוך קושי להסתדר באונייה, וכך הדברים המשיכו להתעכב. הנסיעה נדחתה עוד ועוד, ורק באוגוסט 1951 הוא מעדכן על יציאה למינכן, במטרה לנסות למצוא משם טרנספרט לארץ. בתחילת ספטמבר הוא כבר כותב ממחנה העקורים פרנוואלד (Föhrenwald), הסמוך למינכן והמחנה האחרון שנסגר, ומעדכן שתוך מספר ימים הם עתידים לצאת ממינכן לנאפולי. משם הם עתידים לעלות ארצה באונייה "נגבה".
"הרב שליט"א" שדוד מזכיר הוא, כנראה, הרב אהרן רוקח, הרבי מבעלז, שהגיע לארץ ב-1944, ושהמשפחה הייתה קשורה אליו (אלעזר עצמו נולד בעיירה בעלז). בנם של אלעזר ויוכבד המוזכר במכתבו של דוד הוא עזריאל, הבכור, שנולד בסוף 1949 בגבעת עלייה (ג'בליה) שביפו.
ארועי התקופה
כתב היד
ב"ה יעווער ה' וירא תשיא 26/10
שלום רב לך ולזוגתך ולילדך נ"י
את מכתבך קבלתי. כדי שתבין את דברי במכתבי הקודם אפרש לך עתה הטרנספרט האחרון שהסוכנות הסדיר לעלות ממנכן הי' ביום אחר ר"ה, לאותו טרנספרט לא היינו עוד מותכנים כי באותו יום היינו בהמבורג לסדר ענין נחוץ. רק אמרו בכאן שלאחר ימי נוראים בודאי יסע עוד טרנספרט עבור האנשים הנותרים שלא רצו ליסע בין הימים האלו. אבל לא כן הוא הדבר כי הסוכנות במנכן חדל להיות מפקד שם. רק אומרים שהאירו והדזוינט יתעסקו בדבר זה אבל לא נוכל לידע מתי יהי' האות הזה, לעת עתה אין למי לפנות.
אודות הַארטקאר יש תקוה מועטת אינם קולטים רק אנשים שוכבים על מטתם שאין להם שום אפשרות לנסוע בעצמם.
הנאה יתירה היתה לי בהידיעה שנכדי בא ארצה יתן ד' שאזכה לראותו בקרב
אצלי התחיל זה כשלוש שבועות מעט שוני בבריאת חולת מעיים מאוד הצר לי אבל ת"ל אני הולך על משענתי אפשר תהי' באקראי אצל הרב שליטא תזכור אותי אצלו. צר לי על אי יכֹלתי לבוא בקשר מכתבים עם שרה. אבל מה אעשה אם זאת היא רצון בעלה. מה נשמע אצלך ואצל שרה ומה הוא עם שיע גראססמאן האים הוא לבדו או באישה? כתוב לי. היכן היא דודתך פיגה עם בנה יואל אם גם הוא עוד בחור או כבר נשוא? ומה נשמע אצל משפחת פרידער?
אסיים במותר שלום לך ולרעיתך ולילדך
דודך המצפה ומשתוקק להתראות בקרוב בארצנו
דוד.
פריסת שלום משיינדל ומנכדי המהוללת והמשובחת רעכילי
רצוף פה תמונתה
פרטי המכתב
הכותב/ת
מקבל/ת המכתב
כתב היד
ב"ה יעווער ה' וירא תשיא 26/10
שלום רב לך ולזוגתך ולילדך נ"י
את מכתבך קבלתי. כדי שתבין את דברי במכתבי הקודם אפרש לך עתה הטרנספרט האחרון שהסוכנות הסדיר לעלות ממנכן הי' ביום אחר ר"ה, לאותו טרנספרט לא היינו עוד מותכנים כי באותו יום היינו בהמבורג לסדר ענין נחוץ. רק אמרו בכאן שלאחר ימי נוראים בודאי יסע עוד טרנספרט עבור האנשים הנותרים שלא רצו ליסע בין הימים האלו. אבל לא כן הוא הדבר כי הסוכנות במנכן חדל להיות מפקד שם. רק אומרים שהאירו והדזוינט יתעסקו בדבר זה אבל לא נוכל לידע מתי יהי' האות הזה, לעת עתה אין למי לפנות.
אודות הַארטקאר יש תקוה מועטת אינם קולטים רק אנשים שוכבים על מטתם שאין להם שום אפשרות לנסוע בעצמם.
הנאה יתירה היתה לי בהידיעה שנכדי בא ארצה יתן ד' שאזכה לראותו בקרב
אצלי התחיל זה כשלוש שבועות מעט שוני בבריאת חולת מעיים מאוד הצר לי אבל ת"ל אני הולך על משענתי אפשר תהי' באקראי אצל הרב שליטא תזכור אותי אצלו. צר לי על אי יכֹלתי לבוא בקשר מכתבים עם שרה. אבל מה אעשה אם זאת היא רצון בעלה. מה נשמע אצלך ואצל שרה ומה הוא עם שיע גראססמאן האים הוא לבדו או באישה? כתוב לי. היכן היא דודתך פיגה עם בנה יואל אם גם הוא עוד בחור או כבר נשוא? ומה נשמע אצל משפחת פרידער?
אסיים במותר שלום לך ולרעיתך ולילדך
דודך המצפה ומשתוקק להתראות בקרוב בארצנו
דוד.
פריסת שלום משיינדל ומנכדי המהוללת והמשובחת רעכילי
רצוף פה תמונתה
פרטי המכתב
הכותב/ת
מקבל/ת המכתב
מכתבים קשורים
מכתבים נוספים הקשורים למכתב שקראת

התנתקות
האם את/ה בטוח/ה שאת/ה רוצה להתנתק מאתר אוצרות?
האם את/ה בטוח/ה שאת/ה רוצה להתנתק מאתר אוצרות?