דוד, משורדי השואה, כותב לאלעזר אחיינו על שלמות האדם ועל משמעות הייסורים
סיפור רקע
דוד זקס (גם: סקס, סאקס) היה דודו של אלעזר (לוזר) אדלר, אחי אימו – בתיה הֶנְיָה לבית סאקס. אלעזר ומשפחתו נמלטו מהעיירה בעלז כשזו נכבשה על ידי הנאצים לצד הרוסי של פולין, ומשם גורשו להרי אורל. בתום המלחמה שרדו רק הוא ושרה אחותו. אלעזר הגיע למחנות העקורים שהוקמו בגרמניה, שם נעשה פעיל למען העלייה ארצה. הוא הסתובב במחנות העקורים השונים וכך כנראה פגש את דוד.
דוד שלח לו מכתבים רבים, ובארכיון שהותירו אחריהם אלעזר ויוכבד מצויים מעל עשרים מכתבים שכתב דוד לאלעזר, שרובם נכתבו כשדוד היה במחנות העקורים ברגן-בלזן ולאחר מכן יוור (בכתיב היידי: יעווער, בגרמנית: Jever וגם Upjever, תלוי בהקשר) שעל יד וילהלמסהאפן (Wilhelmshaven), ואלעזר ויוכבד, שהתחתנו במחנה העקורים אמדן ב-13.03.1948, כבר הספיקו לעלות לארץ וכך גם שרה אחותו של אלעזר, ויהושע בעלה, שהדוד דורש גם בשלומם.
דוד עצמו ניסה גם הוא לעלות לארץ מספר פעמים,
דוד זקס (גם: סקס, סאקס) היה דודו של אלעזר (לוזר) אדלר, אחי אימו – בתיה הֶנְיָה לבית סאקס. אלעזר ומשפחתו נמלטו מהעיירה בעלז כשזו נכבשה על ידי הנאצים לצד הרוסי של פולין, ומשם גורשו להרי אורל. בתום המלחמה שרדו רק הוא ושרה אחותו. אלעזר הגיע למחנות העקורים שהוקמו בגרמניה, שם נעשה פעיל למען העלייה ארצה. הוא הסתובב במחנות העקורים השונים וכך כנראה פגש את דוד.
דוד שלח לו מכתבים רבים, ובארכיון שהותירו אחריהם אלעזר ויוכבד מצויים מעל עשרים מכתבים שכתב דוד לאלעזר, שרובם נכתבו כשדוד היה במחנות העקורים ברגן-בלזן ולאחר מכן יוור (בכתיב היידי: יעווער, בגרמנית: Jever וגם Upjever, תלוי בהקשר) שעל יד וילהלמסהאפן (Wilhelmshaven), ואלעזר ויוכבד, שהתחתנו במחנה העקורים אמדן ב-13.03.1948, כבר הספיקו לעלות לארץ וכך גם שרה אחותו של אלעזר, ויהושע בעלה, שהדוד דורש גם בשלומם.
דוד עצמו ניסה גם הוא לעלות לארץ מספר פעמים, אבל ההעלאה נדחתה פעם אחר פעם כפי שהוא מספר במכתבים רבים. לבסוף הוא יצא ממינכן לכיוון נאפולי, בדרך ארצה, רק בספטמבר 1951.
במכתב דוד מגיב לדבריו של אלעזר, שכתב לו שהוא שמח על כך שנשאר "בהווייתו כמקודם" – כפי שהיה לפני המלחמה והשואה. אך דוד מתנגד לרעיון שאדם צריך להישאר קבוע בדעותיו ואישיותו. "שלמות האדם אינו בזה שעומד תמיד על מדרגה אחת," הוא כותב, "האדם צריך לקנות לו בכל פעם שלימות יותר ולעלות ממדרגה למדרגה." הוא גם מדגיש כי כל מה שעבר עליו, על העולם כולו ובפרט על היהדות אינו אמור להותיר אותו כשהיה, אלא לרומם אותו. הוא מביא פירוש חסידי לאמרה מפרקי אבות "דע מה למעלה ממך": כדי להבין את העולמות העליונים, עליך להתבונן פנימה אל תוך עצמך. הוא מבקש לראות את הייסורים שעבר כאמצעי להתעלות רוחנית. דוד עצמו, כמו אלעזר, השתייך לחסידות בעלז.
הנכד שדוד מזכיר בסוף המכתב הוא ברוך, נכדו של דוד שהועלה לארץ כתינוק ושדוד אף לא ידע את שמו עדיין. הנכדה, שנשארה עוד בחו"ל, נקראה רעכיל.
ארועי התקופה
כתב היד
שלום לך ולכל ב"ב!
את מכתבך קבלתי, ברוב אונים ובעיון היטיב אחר זמן רב עלתה בידי לקרותו ולצרף את התיבות הנמחקים עם התיבות הגלוים על הכתב, כי נכתב בעפָרון פשוט הנמחק במהרה. ולא לבד שהיו שם תיבות נמחקות, אלא שכמעט בכל תיבה הי' נמחק אות או שתים וצריכים להיות מומחה גדול להיבין ולצרף את התיבות. אבל יהי' איך שיהי' קראתי והבנתי את תוכנו. אולם לעיקר דבריך איני יכול להסכים כשאתה רוצה לעשות לי סיכום מן כל מה שעברו עלי ואתה עושה ברכה אחרונה ומשום שהעיקר הוא זה שנשארתי בהַויָתי כמקדם, בזה לא כן דעתי לפי דעתי שלמות האדם אינו בזה שעומד תמיד על מדרגה אחת. האדם צריך לקנות לו בכל פעם שלימות יותר ולעלות ממדרגה למדרגה ומכל דבר הבא עליו בפרט ועל כל העולם כלו בכלל צריך ללמוד מוסר הַשכל ולהתבונן ולידע שכל מה שעבר עליו הוא לצרף אותו ולהבין בכל פעם יותר את גדלות בוראו "מבשרי אחזה אלוה" אמר המשורר האלהי. חז"ל אמרו "דע מה למעלה ממך" ויש על זה פירוש חסידיי, כשאתה רוצה לידע מה למעלה, "מִמָך" כשתתבונן מה שנעשה אצלך תדע מה למעלה. ואם בכל מה
שעבר עלי ועל כל העולם ועל היהדות בפרט הרני עומד בהַויָתי כאשר היתי מקודם הרי זה סימן שלא למדתי מכל אלה כלום והרני כאיש למוד מדבָר שלא ראה ולא שמע ולא למד מעולם כלום.
בענין נסיעתי אקוה שלא יאריך עוד הרבה אם לא עוד בחודש הזה עכ"פ יהי' בחודש הבא כל ההכנות כבר נעשו עברתי כבר כמה מדורות בבית החולים וחתמתי את עצמי כמה פעמים רק הניָירות הלכו למנכן ומשם ידרשו אותנו לזמן הקבוע, כאשר אך אדע בבירר את תאריך הנסיעה אודיע לך.
מצב בריאותי הוטב ת"ל בימים האחרונים יתן ד' שאוכל לבוא ארצה בשלימות גופי ונפשי.
פורס אני בשלומך ובשלום רעיתך ובנך ובשלום שרה ובעלה ובני' ובשלום נכדי דודך דוד.
פריסת שלום משיינדל ומנכדתי
פרטי המכתב
הכותב/ת
מקבל/ת המכתב
כתב היד
שלום לך ולכל ב"ב!
את מכתבך קבלתי, ברוב אונים ובעיון היטיב אחר זמן רב עלתה בידי לקרותו ולצרף את התיבות הנמחקים עם התיבות הגלוים על הכתב, כי נכתב בעפָרון פשוט הנמחק במהרה. ולא לבד שהיו שם תיבות נמחקות, אלא שכמעט בכל תיבה הי' נמחק אות או שתים וצריכים להיות מומחה גדול להיבין ולצרף את התיבות. אבל יהי' איך שיהי' קראתי והבנתי את תוכנו. אולם לעיקר דבריך איני יכול להסכים כשאתה רוצה לעשות לי סיכום מן כל מה שעברו עלי ואתה עושה ברכה אחרונה ומשום שהעיקר הוא זה שנשארתי בהַויָתי כמקדם, בזה לא כן דעתי לפי דעתי שלמות האדם אינו בזה שעומד תמיד על מדרגה אחת. האדם צריך לקנות לו בכל פעם שלימות יותר ולעלות ממדרגה למדרגה ומכל דבר הבא עליו בפרט ועל כל העולם כלו בכלל צריך ללמוד מוסר הַשכל ולהתבונן ולידע שכל מה שעבר עליו הוא לצרף אותו ולהבין בכל פעם יותר את גדלות בוראו "מבשרי אחזה אלוה" אמר המשורר האלהי. חז"ל אמרו "דע מה למעלה ממך" ויש על זה פירוש חסידיי, כשאתה רוצה לידע מה למעלה, "מִמָך" כשתתבונן מה שנעשה אצלך תדע מה למעלה. ואם בכל מה
שעבר עלי ועל כל העולם ועל היהדות בפרט הרני עומד בהַויָתי כאשר היתי מקודם הרי זה סימן שלא למדתי מכל אלה כלום והרני כאיש למוד מדבָר שלא ראה ולא שמע ולא למד מעולם כלום.
בענין נסיעתי אקוה שלא יאריך עוד הרבה אם לא עוד בחודש הזה עכ"פ יהי' בחודש הבא כל ההכנות כבר נעשו עברתי כבר כמה מדורות בבית החולים וחתמתי את עצמי כמה פעמים רק הניָירות הלכו למנכן ומשם ידרשו אותנו לזמן הקבוע, כאשר אך אדע בבירר את תאריך הנסיעה אודיע לך.
מצב בריאותי הוטב ת"ל בימים האחרונים יתן ד' שאוכל לבוא ארצה בשלימות גופי ונפשי.
פורס אני בשלומך ובשלום רעיתך ובנך ובשלום שרה ובעלה ובני' ובשלום נכדי דודך דוד.
פריסת שלום משיינדל ומנכדתי
פרטי המכתב
הכותב/ת
מקבל/ת המכתב
מכתבים קשורים
מכתבים נוספים הקשורים למכתב שקראת

התנתקות
האם את/ה בטוח/ה שאת/ה רוצה להתנתק מאתר אוצרות?
האם את/ה בטוח/ה שאת/ה רוצה להתנתק מאתר אוצרות?