אוֹצָרוֹת
2024 25 במאי

האב כותב לבתו על המצב הכלכלי הקשה בארץ, ברפת ובלול, ושוטח את עמודתיו הפוליטיות והאמוניות

משפחת אייגרמן קיבוץ חפץ חיים
המכתב המקורי שנשלח ממשפחת אייגרמן לשרה

כתב היד

2 עמודי מכתב

סיפור רקע

מזג האוויר בארץ קר אבל לא גשום, ומחירים של מוצרים בסיסיים עולה. יוסף אייגרמן מתאר את המצב הקשה כלכלית בארץ בכלל וברפת ובלול בפרט. הוא מביע דעתו על דרכי ההתמודדות. האב מביע את דעתו גם על תופעת הדיקטטורה ומשמעותה לאדם היהודי, בעזרת דוגמאות מן הפוליטיקה העולמית ומן הפוליטיקה הישראלית ודרכן מתייחס אל תנועת גוש אמונים ואל הרב לוינגר. בסיום המכתב הוא מעדכן בשלום בני המשפחה שבארץ. רחל בובי פרנקל מוסיפה למכתב תיאור של אירועים משפחתיים ומספרת על האורחים ועל החתונות של בני המשק והמשפחה. מכתב זה הוא חלק מאוסף המכתבים של משפחת אייגרמן. שרה היא בתם של נפתלי יוסף אייגרמן ולאה לבית ראנד. משפחת אייגרמן חיה בקיבוץ חפץ חיים. שרה נולדה וגדלה בקיבוץ. עוד בשנות נעוריה החלה להתלבט בנוגע לאמונתה הדתית ובנוגע לחיי הקיבוץ. שרה החליטה לקבל הצעת עבודה של הסוכנות היהודית ולעבור לחיות

מזג האוויר בארץ קר אבל לא גשום, ומחירים של מוצרים בסיסיים עולה. יוסף אייגרמן מתאר את המצב הקשה כלכלית בארץ בכלל וברפת ובלול בפרט. הוא מביע דעתו על דרכי ההתמודדות. האב מביע את דעתו גם על תופעת הדיקטטורה ומשמעותה לאדם היהודי, בעזרת דוגמאות מן הפוליטיקה העולמית ומן הפוליטיקה הישראלית ודרכן מתייחס אל תנועת גוש אמונים ואל הרב לוינגר. בסיום המכתב הוא מעדכן בשלום בני המשפחה שבארץ. רחל בובי פרנקל מוסיפה למכתב תיאור של אירועים משפחתיים ומספרת על האורחים ועל החתונות של בני המשק והמשפחה. מכתב זה הוא חלק מאוסף המכתבים של משפחת אייגרמן. שרה היא בתם של נפתלי יוסף אייגרמן ולאה לבית ראנד. משפחת אייגרמן חיה בקיבוץ חפץ חיים. שרה נולדה וגדלה בקיבוץ. עוד בשנות נעוריה החלה להתלבט בנוגע לאמונתה הדתית ובנוגע לחיי הקיבוץ. שרה החליטה לקבל הצעת עבודה של הסוכנות היהודית ולעבור לחיות בניו יורק. הוריה הסכימו לכך בתנאי שהיא תמשיך לעסוק בהוראה ותגור אצל חברת משפחה המתגוררת בניו יורק. שרה עבדה בבית ספר דתי במנהטן וזכתה להכיר את העיר המיוחדת. בניו יורק הכירה שרה את אהרון, שהיה לבן זוגה. הם החליטו להישאר לחיות בניו יורק ולקיים בה אורח חיים שונה מזה ששרה גדלה בו. להוריה של שרה לא היה קל להשלים עם החלטותיה. למרות זאת הם המשיכו להביע את אהבתם לשרה ולאהרון, הקפידו לבקר את הוריו של אהרון בישראל ושמרו על קשר מכתבים הדוק עם בתם וחתנם. שרה לא זנחה את היהדות, אלא מצאה לה מקום אחר בחייה. על בסיס ערכי היהדות שעליהם חונכה בבית היא המשיכה לטייל בעולם, למדה לימודי תואר ביהדות וניהלה חיים יהודיים בניו יורק. שרה ואהרון התגוררו בניו יורק חמש שנים ואז שבו לארץ. לאה ונפתלי יוסף, הוריה של שרה, נולדו בגרמניה, הכירו בהכשרה והצליחו לברוח מן הנאצים. בשנת 1939 עלו לארץ, התיישבו בקיבוץ של 'הנוער האגודתי' – קיבוץ חפץ חיים ושם נישאו. לנפתלי יוסף וללאה נולדו שבעה ילדים – שש בנות ובן. לאה אייגרמן הייתה אישה רבת פעלים, חברותית וחרוצה, שנפטרה בטרם עת בגיל 35. זו הייתה טראומה גדולה למשפחתה ולקיבוץ. לימים נשא נפתלי יוסף את חברת המשפחה בובי רחל פרנקל לאישה, ונולדו להם שני ילדים. במשך השנים הרבו נפתלי יוסף ולאה, ובהמשך נפתלי יוסף ובובי רחל, לכתוב מכתבים לילדיהם. מלבד חשיבותם ההיסטורית יש למכתבים של משפחת אייגרמן משמעות רבה בעבור המשפחה, שכן רוב הילדים לא זכו להכיר לעומק את אופייה של אימם. את המכתב תרמה לפרויקט אוצרות שרה ברטל.

עמודי המכתב ותמלול

עמוד 1/2

[עמוד 1]
ב"ה
חפץ חיים אור ליום ב פ' [פרשת] "תורה
אחת יהיה לאזרח ולגר הגר בתוככם"
שלם רב לכם, אהרון ושרה, עמ"ש [עימכם השלום]
הערב רק אתחיל לכתוב, ואשתדל לגמור עד סוף
השבוע. אז כל השבוע אחשוב עליכם ולא רק שעה
של כתיבת מכתב אחד. לפני שבוע היתי [הייתי] שלושה
ימים בזכרון יעקב. כנס של החברה למדע עופות
הערב יום ד יקרה נס ואין ישיבה, כך שאוכל
להמשיך לכתוב. בארץ די קר, אבל אין גשם.
במיוחד אצלנו זה מורגש, בבאר שבע ירד
כמעט פי שלוש מאשר בח"ח [בחפץ חיים]. ב"ה ששרה קבלה כל
כך הרבה מתנות. ההגיון המסחרי שלך בודאי
יחייב אותך לראות אותן כבסיס ליצירת קונצרן
קפיטליסטי חדש. רק שלא יקרה לכם כמו בסקטש [מערכון]
של קשון עם קופסאות הפרָלִינֶס [פרלינים], כשהזוג
שקבל אותה לחתונה החליט לאכול אותם בעצמם
ולא לתת למתנה לזוג אחר, הרגיש שהשוקולדות
היו לאבנים. בקשר לעבודת אקדמאים זה כאן
לא כל כך נורא. ישנם מקצועות שבהם חסר
כוח אדם אקדמאי רב. אבל נראה שהמצב
הכלכלי נעשה קשה מיום ליום, מדברים ז"א אנו
כבר יודעים שגם המצרכים הבסיסיים יתיקרו
בהרבה. כ 65 אגורות ביצה ו 15-16 ל"י [לירות ארץ ישראליות] 
ק"ג בשר עוף וחוששים שיצטרכו לקצץ מכסות
היצור ב20%. גם ברפת יש משבר ויש עודף
עצום של חלב. מצד שני עושים מעשה חלם ובונים
לולים ורפתות וגם אנו מתכוננים להוציא הלולים
שלנו מהמחנה ולהכניס כ 2.5 מיליון ל"י בבנית
לולים חדשים. ונוסף לכל זה כשאתה פותח עתון
(ואני עושה זאות [זאת] רק לעתים רחוקות) ורדיו ואתה שומע
שוחד, אונס, שוד, הצתה, רצח, אפשר להאמין שאנו
לא נורמליים, אבל ב"ה ישנם עוד אנשים הגיוניים
וישרים גם בארץ הקטנה שלנו. ועליהם גם לא
ישפיע העלת [העלאת] ערך ה$ ל 10.50 כך אומרים שיעלה
רשמי ב 1.4. שמעתי משהו על המכתב של אולסיה
אבל אני מניח שהיום זה כבר לא אקטואלי. אולי
לך אהרלה קוסמת הדמוקרטיה יותר ממני,
כי לצערי ראיתי
[עמוד 2]
איזה טעויות פטליות הדמוקרטי' [הדמוקרטיה] הגרמנית טעתה,
ונדמה לי שגם ארה"ב צועדת במסלול מסוכן.
יתכן שאין לה אפשרות אחרת. אני באופן אישי
לא חסיד של גוש אמונים, אבל מעריך את ההת-
להבות [ההתלהבות] שלהם שהצליחה לגייס עשרות אלפים
(בלי גוזמה) להשתתף במצעדים ובעליות למען
חלוציות. חבל רק שכה מעטים באמת מגשימים.
אני מניח שאתה מעריך נפוליאון, לנין, מרקס
שהביאו לקדום החברה האנושית ולאו דוקא עם
החוק. אמנם אינני משוה [משווה] להבדיל את הרב
לונינגר עם אחד מאלה ח"ו [חס וחלילה] אבל איך אמר
משה [?] [גם ממנו אני לא חסיד] שריד במקום
חניפס, נהלל במקום מעלול, שער העמקים
במקום חורתיה, תלחנן במקום בלדיא שיך,
ובשיח מוניס ניצבת עכשיו אוניברסיטת ת"א.
ועדי חווארה היא עמק חפר ובנירים וניר יצחק
ישבו העזזמה וההוזיל, האמת היא שאני
היום מפחד להתוכח עם חבר מהקבוץ הארצי,
חוששני לדחות אותו על דרך עקבית וכל. ועוד
דבר אחד לצערי הרב צדק רבין באומרו שלא
הי' [היה] רוצה שלא נאמין לאשף כמו שיהודי גרמני
והעולם לא האמינו למיין קמפף (ואני זוכר
שעוד בשנת 37/38 כתבה עתון קהילתי שהכונה רק
נגד האוסטיודן). מובן שאסור לשים השכל
הצדה, אבל אף מושג גדול וחלום אוניברסלי
יפה, יביא אותי לידי זה לותר על חיי כיהודי,
והמציאות של היום היא שנפש יהדות הגולה
קשורה בנפש היהודים שיושבים בארץ ישראל.
ושוב אנו עם לבד ישכון ובגויים לא יתחשב.
טוב נגמור הערב אמא כבר ישנה שנת ישרים.
מה נשמע אצלכם? אצל הוריך אהרלה כבר
מזמן לא היתי. היום צלצלתי לחיים קלפוס,
והוא מסר לי שנתן ליעקב חולצה עבורי מכם שלקח
מאביך. בכל אופן תודה רבה. טוב שגם אמא
כתבה, ונשלח מחר את המכתב. משושי קבלנו
ומקבלים דוחים [דיווחים] שמחממים את הלב, אנו מקוים
שהיא תבנה לה חיי משפחה טהורים ואנו כולנו
נהי' [נהיה] מאושרים אתה. היא אישיות. כל החברה
מרגישים ב"ה טוב מאוד, ישראל בודאי מברך
אותכם, כי הוא משתמש שוב בגרביים ששלחתם לו.
חוה ויעקב אנו רואים בקושי ז"א אני יושב אתו
במזכירות. הוא עובד עכשיו ברפת וחוה נוסעת
כל יום ללמודים. הרב הצעיר עובד קשה ויש
לי הרושם שנדלק משהו אנו צריכים להתפלל
הרבה שיצליח. הוא חרוץ מאוד נותן הרבה
שיעורים מביא אנשים מענינים להרצאות ולרוב
הצעירים יש כבר קשר אליו וזה חשוב מאוד גם
לאשתו. נצטרך להתלבש על בית הספר ועל
החנוך של דור הצעיר ביותר. נו נראה בע"ה
בונים ובונים כאן ובעצם החליטו שיכנסו לדירות
החדישות, כמו הדירה של חוה לפי ותק וגם
אנו בתור, אבל טרם החלטנו לעזוב הדירה
שלנו. אבי ממשיך בבני ברק, אבל לא פשוט
בשבילו, אבל גם הוא ימצא את דרכו.
ובכן ליל מנוחה וכל טוב. נשמח מאוד שוב
לשמוע מכם. כל מכתב מכם מוסיף לי
חצי שעה מנוחה. כדאי! והעיקר נשמע
בשורות טובות. שלכם אבא
 
לשרהלה וארלה! לאי"ט [לאורך ימים טובים]
שלום רב!
תודה רבה בעד המכתב היפה
שקבלנו ממך ארלה. איך עבר החופש?
כאן היו די הרבה אורחים מחול. לא
דוקא בקבוץ אבל בכל הארץ.
שושי פריימן עם הבן הקטן באה לבקר
אצל ההורים שלה. דודה חי-ה היתה
אצל הילדים שלה ואצל האח שלה ומשפחתו
וגם אצלינו [אצלנו]. אסתרלה היתה
"במקום" ההורים אצל ילדי קסלר.
ההורים היו בגטסהד לחתונה
של הבן הצעיר של משפ. כהן.
אתי רנד מלונדון באה לבקר
אצל ההורים שלה, היא באה
עם לאהלה שלה בת 5. ילדה
מאד נחמדה. משפחה שלי מאמריקה היתה
גם כאן לביקור. אני רק רציתי
להראות לכם שהיו די הרבה תיירים
בארץ, בזמן בין ר"ח [ראש חודש] אדר ופסח
מתחתנים כמה ילדי משק.
למשל ארי' [אריה] יחזקאל. מתחתן בניר-
גלים עם בת משמה ועובר גם לשמה.
ורד גרסטלה מתחתנת עם אחד
מפריז ותגור בירושלים.
ומרים שטרן מתחתנת עם בן משק
חנן יעקב והם נשארים אצלנו,
שמענו שליגאל וזוזי נולדה בת,
השבת גם נולד ליודה פרנקל ולרבקה
שלו בן שני למ"ט [למזל טוב].
את אלי כהנא עוד לא ראינו. הם היו
במשק כשהינו בחופש.
יום חמישי אחרי הצהרים. אבא כתב בנתיים
הכל אז רק ד"ש חם והרבה נשיקות
שלכם אמא.

עמוד 2/2

פרטי המכתב

הכותב/ת

שם: משפחת אייגרמן
מיקום: קיבוץ חפץ חיים
תאריך: 01.01.1970

מקבל/ת המכתב

שם: שרה ברטל
מיקום: ארצות הברית

מכתבים קשורים

למכתבים נוספים הקשורים למכתב שקראתם ולמשל התכתבויות נוספות או מכתבים הקשורים לאותו נושא, לחצו כאן.

עמודי המכתב ותמלול

עמוד 1/2

[עמוד 1]
ב"ה
חפץ חיים אור ליום ב פ' [פרשת] "תורה
אחת יהיה לאזרח ולגר הגר בתוככם"
שלם רב לכם, אהרון ושרה, עמ"ש [עימכם השלום]
הערב רק אתחיל לכתוב, ואשתדל לגמור עד סוף
השבוע. אז כל השבוע אחשוב עליכם ולא רק שעה
של כתיבת מכתב אחד. לפני שבוע היתי [הייתי] שלושה
ימים בזכרון יעקב. כנס של החברה למדע עופות
הערב יום ד יקרה נס ואין ישיבה, כך שאוכל
להמשיך לכתוב. בארץ די קר, אבל אין גשם.
במיוחד אצלנו זה מורגש, בבאר שבע ירד
כמעט פי שלוש מאשר בח"ח [בחפץ חיים]. ב"ה ששרה קבלה כל
כך הרבה מתנות. ההגיון המסחרי שלך בודאי
יחייב אותך לראות אותן כבסיס ליצירת קונצרן
קפיטליסטי חדש. רק שלא יקרה לכם כמו בסקטש [מערכון]
של קשון עם קופסאות הפרָלִינֶס [פרלינים], כשהזוג
שקבל אותה לחתונה החליט לאכול אותם בעצמם
ולא לתת למתנה לזוג אחר, הרגיש שהשוקולדות
היו לאבנים. בקשר לעבודת אקדמאים זה כאן
לא כל כך נורא. ישנם מקצועות שבהם חסר
כוח אדם אקדמאי רב. אבל נראה שהמצב
הכלכלי נעשה קשה מיום ליום, מדברים ז"א אנו
כבר יודעים שגם המצרכים הבסיסיים יתיקרו
בהרבה. כ 65 אגורות ביצה ו 15-16 ל"י [לירות ארץ ישראליות] 
ק"ג בשר עוף וחוששים שיצטרכו לקצץ מכסות
היצור ב20%. גם ברפת יש משבר ויש עודף
עצום של חלב. מצד שני עושים מעשה חלם ובונים
לולים ורפתות וגם אנו מתכוננים להוציא הלולים
שלנו מהמחנה ולהכניס כ 2.5 מיליון ל"י בבנית
לולים חדשים. ונוסף לכל זה כשאתה פותח עתון
(ואני עושה זאות [זאת] רק לעתים רחוקות) ורדיו ואתה שומע
שוחד, אונס, שוד, הצתה, רצח, אפשר להאמין שאנו
לא נורמליים, אבל ב"ה ישנם עוד אנשים הגיוניים
וישרים גם בארץ הקטנה שלנו. ועליהם גם לא
ישפיע העלת [העלאת] ערך ה$ ל 10.50 כך אומרים שיעלה
רשמי ב 1.4. שמעתי משהו על המכתב של אולסיה
אבל אני מניח שהיום זה כבר לא אקטואלי. אולי
לך אהרלה קוסמת הדמוקרטיה יותר ממני,
כי לצערי ראיתי
[עמוד 2]
איזה טעויות פטליות הדמוקרטי' [הדמוקרטיה] הגרמנית טעתה,
ונדמה לי שגם ארה"ב צועדת במסלול מסוכן.
יתכן שאין לה אפשרות אחרת. אני באופן אישי
לא חסיד של גוש אמונים, אבל מעריך את ההת-
להבות [ההתלהבות] שלהם שהצליחה לגייס עשרות אלפים
(בלי גוזמה) להשתתף במצעדים ובעליות למען
חלוציות. חבל רק שכה מעטים באמת מגשימים.
אני מניח שאתה מעריך נפוליאון, לנין, מרקס
שהביאו לקדום החברה האנושית ולאו דוקא עם
החוק. אמנם אינני משוה [משווה] להבדיל את הרב
לונינגר עם אחד מאלה ח"ו [חס וחלילה] אבל איך אמר
משה [?] [גם ממנו אני לא חסיד] שריד במקום
חניפס, נהלל במקום מעלול, שער העמקים
במקום חורתיה, תלחנן במקום בלדיא שיך,
ובשיח מוניס ניצבת עכשיו אוניברסיטת ת"א.
ועדי חווארה היא עמק חפר ובנירים וניר יצחק
ישבו העזזמה וההוזיל, האמת היא שאני
היום מפחד להתוכח עם חבר מהקבוץ הארצי,
חוששני לדחות אותו על דרך עקבית וכל. ועוד
דבר אחד לצערי הרב צדק רבין באומרו שלא
הי' [היה] רוצה שלא נאמין לאשף כמו שיהודי גרמני
והעולם לא האמינו למיין קמפף (ואני זוכר
שעוד בשנת 37/38 כתבה עתון קהילתי שהכונה רק
נגד האוסטיודן). מובן שאסור לשים השכל
הצדה, אבל אף מושג גדול וחלום אוניברסלי
יפה, יביא אותי לידי זה לותר על חיי כיהודי,
והמציאות של היום היא שנפש יהדות הגולה
קשורה בנפש היהודים שיושבים בארץ ישראל.
ושוב אנו עם לבד ישכון ובגויים לא יתחשב.
טוב נגמור הערב אמא כבר ישנה שנת ישרים.
מה נשמע אצלכם? אצל הוריך אהרלה כבר
מזמן לא היתי. היום צלצלתי לחיים קלפוס,
והוא מסר לי שנתן ליעקב חולצה עבורי מכם שלקח
מאביך. בכל אופן תודה רבה. טוב שגם אמא
כתבה, ונשלח מחר את המכתב. משושי קבלנו
ומקבלים דוחים [דיווחים] שמחממים את הלב, אנו מקוים
שהיא תבנה לה חיי משפחה טהורים ואנו כולנו
נהי' [נהיה] מאושרים אתה. היא אישיות. כל החברה
מרגישים ב"ה טוב מאוד, ישראל בודאי מברך
אותכם, כי הוא משתמש שוב בגרביים ששלחתם לו.
חוה ויעקב אנו רואים בקושי ז"א אני יושב אתו
במזכירות. הוא עובד עכשיו ברפת וחוה נוסעת
כל יום ללמודים. הרב הצעיר עובד קשה ויש
לי הרושם שנדלק משהו אנו צריכים להתפלל
הרבה שיצליח. הוא חרוץ מאוד נותן הרבה
שיעורים מביא אנשים מענינים להרצאות ולרוב
הצעירים יש כבר קשר אליו וזה חשוב מאוד גם
לאשתו. נצטרך להתלבש על בית הספר ועל
החנוך של דור הצעיר ביותר. נו נראה בע"ה
בונים ובונים כאן ובעצם החליטו שיכנסו לדירות
החדישות, כמו הדירה של חוה לפי ותק וגם
אנו בתור, אבל טרם החלטנו לעזוב הדירה
שלנו. אבי ממשיך בבני ברק, אבל לא פשוט
בשבילו, אבל גם הוא ימצא את דרכו.
ובכן ליל מנוחה וכל טוב. נשמח מאוד שוב
לשמוע מכם. כל מכתב מכם מוסיף לי
חצי שעה מנוחה. כדאי! והעיקר נשמע
בשורות טובות. שלכם אבא
 
לשרהלה וארלה! לאי"ט [לאורך ימים טובים]
שלום רב!
תודה רבה בעד המכתב היפה
שקבלנו ממך ארלה. איך עבר החופש?
כאן היו די הרבה אורחים מחול. לא
דוקא בקבוץ אבל בכל הארץ.
שושי פריימן עם הבן הקטן באה לבקר
אצל ההורים שלה. דודה חי-ה היתה
אצל הילדים שלה ואצל האח שלה ומשפחתו
וגם אצלינו [אצלנו]. אסתרלה היתה
"במקום" ההורים אצל ילדי קסלר.
ההורים היו בגטסהד לחתונה
של הבן הצעיר של משפ. כהן.
אתי רנד מלונדון באה לבקר
אצל ההורים שלה, היא באה
עם לאהלה שלה בת 5. ילדה
מאד נחמדה. משפחה שלי מאמריקה היתה
גם כאן לביקור. אני רק רציתי
להראות לכם שהיו די הרבה תיירים
בארץ, בזמן בין ר"ח [ראש חודש] אדר ופסח
מתחתנים כמה ילדי משק.
למשל ארי' [אריה] יחזקאל. מתחתן בניר-
גלים עם בת משמה ועובר גם לשמה.
ורד גרסטלה מתחתנת עם אחד
מפריז ותגור בירושלים.
ומרים שטרן מתחתנת עם בן משק
חנן יעקב והם נשארים אצלנו,
שמענו שליגאל וזוזי נולדה בת,
השבת גם נולד ליודה פרנקל ולרבקה
שלו בן שני למ"ט [למזל טוב].
את אלי כהנא עוד לא ראינו. הם היו
במשק כשהינו בחופש.
יום חמישי אחרי הצהרים. אבא כתב בנתיים
הכל אז רק ד"ש חם והרבה נשיקות
שלכם אמא.

עמוד 1/2

פרטי המכתב

הכותב/ת

שם: נעמי רובין
מיקום: גבעתיים
תאריך: 1973-11-04

מקבל/ת המכתב

שם: שרה ברטל
מיקום: ארצות הברית

מכתבים קשורים

למכתבים נוספים הקשורים למכתב שקראתם ולמשל התכתבויות נוספות או מכתבים הקשורים לאותו נושא, לחצו כאן.

Design: Go Create Development: Web Skipper
reg

כניסה

אם יש לכם כבר חשבון, הכנסו עם קוד חד פעמי, או עם השם והסיסמה שלכם

הרשמה

הרשמו לאתר אוצרות וחברו את הסיפור שלכם לסיפור הלאומי של ארץ ישראל

eye

תפריט נגישות