יהודה אבן שמואל מבקש מזלמן רובשוב להעסיק את יעקב דוד אברמסקי ב"דבר"
סיפור רקע
יעקב דוד אברמסקי (1914-1979) היה סופר, מתרגם ופולמוסן. יליד בלרוס, שנאסר בהיותו בן 18 בגין ציונות וגורש על ידי השלטונות הסובייטיים לקזחסטן ולאוזביקסטן. ב-1937 עלה בידו לצאת מברית המועצות ולעלות לארץ. הוא גר שנתיים בתל אביב ולאחר מכן עבר לירושלים. באותה תקופה סבל אברמסקי ממחסור כלכלי קשה, והוא לא מצא עבודה. בין היתר ניסה להתקבל לעבוד ב"דבר". הוא פנה לזלמן שזר, שהיה בפועל נותן הטון במערכת דבר, וגם יהודה אבן שמואל (קופמן, 1887-1976), חברו של שזר, פנה לשזר בבקשה שיקבל אותו לעבודה בדבר.
בסופו של דבר התקבל אברמסקי לעבודה בספרייה הלאומית, שם עבד במשך שנים רבות.
המכתב באדיבות מכון גנזים.
יעקב דוד אברמסקי (1914-1979) היה סופר, מתרגם ופולמוסן. יליד בלרוס, שנאסר בהיותו בן 18 בגין ציונות וגורש על ידי השלטונות הסובייטיים לקזחסטן ולאוזביקסטן. ב-1937 עלה בידו לצאת מברית המועצות ולעלות לארץ. הוא גר שנתיים בתל אביב ולאחר מכן עבר לירושלים. באותה תקופה סבל אברמסקי ממחסור כלכלי קשה, והוא לא מצא עבודה. בין היתר ניסה להתקבל לעבוד ב"דבר". הוא פנה לזלמן שזר, שהיה בפועל נותן הטון במערכת דבר, וגם יהודה אבן שמואל (קופמן, 1887-1976), חברו של שזר, פנה לשזר בבקשה שיקבל אותו לעבודה בדבר.
בסופו של דבר התקבל אברמסקי לעבודה בספרייה הלאומית, שם עבד במשך שנים רבות.
המכתב באדיבות מכון גנזים.
ארועי התקופה
כתב היד
ירושלם
ת"ד 471
יום כ"ט בתשרי ת"ש
זלמן יקר,
אימתי נזקקים יהודים שכמוני לכתיבת מכתב אל ידיד-נפש? – הוה אומר: בשעת הדחק.
אלא שמיני-דחק רבים בעולם, ואחד מהם סידור תלמיד-חכם בעבודה ובפרנסה, שלא הוזכר אצל חז"ל בין הדברים הקשים כקריעת ים-סוף, אך ורק משום שהוא קשה ממנה.
המדובר על מיודענו יעקב דוד אברמסקי. איני צריך לספר כל שבחו לפניך. אתה יודע שהוא בקי באוצרות ספרותנו ויודע פרק במדעי עולם, בעל סגנון ועט סופר מהיר, נוטה לבקורת החריפה, אבל גם יודע להעריך ולהעריץ.
האין כל אפשרות למצא ליהודי כזה ד' אמות ב"דבר" ולתת לו אפשרות לפיתוח כחותיו ולצירוף וזיקוק, שכל הבא במגע עם ה"דבר" מקבלם כשפע עליון?
צרכיו מועטים, ובסידור כל-שהוא יתחיל לעבוד; אחר כך, נניח אחר נסיון של חדשים מספר, ודאי יתברר שיש לעתון צורך בו.
מובטחני בך, שאם יש אפשרות כל-שהיא תכבד את האיש ותושיט לו יד לעזרה.
בברכה
שלך
יהודה ן' שמואל
פרטי המכתב
הכותב/ת
מקבל/ת המכתב
כתב היד
ירושלם
ת"ד 471
יום כ"ט בתשרי ת"ש
זלמן יקר,
אימתי נזקקים יהודים שכמוני לכתיבת מכתב אל ידיד-נפש? – הוה אומר: בשעת הדחק.
אלא שמיני-דחק רבים בעולם, ואחד מהם סידור תלמיד-חכם בעבודה ובפרנסה, שלא הוזכר אצל חז"ל בין הדברים הקשים כקריעת ים-סוף, אך ורק משום שהוא קשה ממנה.
המדובר על מיודענו יעקב דוד אברמסקי. איני צריך לספר כל שבחו לפניך. אתה יודע שהוא בקי באוצרות ספרותנו ויודע פרק במדעי עולם, בעל סגנון ועט סופר מהיר, נוטה לבקורת החריפה, אבל גם יודע להעריך ולהעריץ.
האין כל אפשרות למצא ליהודי כזה ד' אמות ב"דבר" ולתת לו אפשרות לפיתוח כחותיו ולצירוף וזיקוק, שכל הבא במגע עם ה"דבר" מקבלם כשפע עליון?
צרכיו מועטים, ובסידור כל-שהוא יתחיל לעבוד; אחר כך, נניח אחר נסיון של חדשים מספר, ודאי יתברר שיש לעתון צורך בו.
מובטחני בך, שאם יש אפשרות כל-שהיא תכבד את האיש ותושיט לו יד לעזרה.
בברכה
שלך
יהודה ן' שמואל
פרטי המכתב
הכותב/ת
מקבל/ת המכתב
מכתבים קשורים
מכתבים נוספים הקשורים למכתב שקראת

התנתקות
האם את/ה בטוח/ה שאת/ה רוצה להתנתק מאתר אוצרות?
האם את/ה בטוח/ה שאת/ה רוצה להתנתק מאתר אוצרות?