סיפור רקע
מכתב עדכון וברכה לחג הסוכות שכתב העורך והמתרגם יהודה אבן שמואל (1887-1976) לשזר.
המכתב נשלח בימים שבין יום הכיפורים לסוכות – באותה השנה יום הכיפורים חל בשבת, כך שהיום השני אחרי יום כיפור היה היום השני. הוא מסתמך על דרשה חז"לית לפיה העבירות מתחילות להיספר בחזרה רק מהחג הראשון של סוכות, ולכן הוא מדבר על "ארבעת הימים שאין בהם חשבון אלא למצוות".
ההקשר, כפי הנראה, הוא עריכת ספר שיריו של חיים גראדה, אויף מיין וועג צו דיר: בדרכי אליך, והמכתב ממשיך את המכתב הקודם ששלח אבן שמואל לשזר.
המכתב מלווה בניקוד חלקי מזדמן, לרוב במקומות בהם ייתכן יותר מניקוד אפשרי אחד. הדר תואם את שיטתו העקרונית של אבן שמואל, שנהג כך גם בספריו כפי שהרחיב בהקדמה שצירף לתרגומו לספר הכוזרי (הערה 29, עמ' 68-70).
המכתב באדיבות מכון גנזים.
מכתב עדכון וברכה לחג הסוכות שכתב העורך והמתרגם יהודה אבן שמואל (1887-1976) לשזר.
המכתב נשלח בימים שבין יום הכיפורים לסוכות – באותה השנה יום הכיפורים חל בשבת, כך שהיום השני אחרי יום כיפור היה היום השני. הוא מסתמך על דרשה חז"לית לפיה העבירות מתחילות להיספר בחזרה רק מהחג הראשון של סוכות, ולכן הוא מדבר על "ארבעת הימים שאין בהם חשבון אלא למצוות".
ההקשר, כפי הנראה, הוא עריכת ספר שיריו של חיים גראדה, אויף מיין וועג צו דיר: בדרכי אליך, והמכתב ממשיך את המכתב הקודם ששלח אבן שמואל לשזר.
המכתב מלווה בניקוד חלקי מזדמן, לרוב במקומות בהם ייתכן יותר מניקוד אפשרי אחד. הדר תואם את שיטתו העקרונית של אבן שמואל, שנהג כך גם בספריו כפי שהרחיב בהקדמה שצירף לתרגומו לספר הכוזרי (הערה 29, עמ' 68-70).
המכתב באדיבות מכון גנזים.
ארועי התקופה
כתב היד
יום ב' לשי"ה [= לשבוע יום הכיפורים], הוא גם יום ב' לסדר ארבעת הימים שאין בהם חשבון אלא למצוות,
שנת ה"א תשכ"ד,
ירושלם עיה"ק תובב"א [= עיר הקודש תבנה ותכונן במהרה בימינו אמן],
מדינת ישראל,
תִּכּוֹן לָעַד.
לשוזר הלבבות,
רש"ז שזר שליט"א,
ב"ה נשיא ישראל,
שלוֹמים וּשלומות!
עתה זה קִבַּלתי מאת ידידנו המֻפלא, חיים גרַדה, את המכתב המ"ב [= המצורף בזה], ובוֹ תשובתו הנרגשת לדבריך. שליח מצוה עָשַׂני – יבֹרַך על כך! – והנני ממַהר לצָרף מעשה לברכה ושולח לך את הַכֹּל.
בברכת "חַג שָׂמֵחַ", ביחוד שחג זה הוא חג השלום ("סֻכַּת שלום"!)
המִשתָּאֶה לך,
לדרכיך ולמעשיך,
יהודה אֶבֶן-שמואל
ברכות החג
גם לָך, רחל,
הנושאת אור החג גם בימי המעשה!
פרטי המכתב
הכותב/ת
מקבל/ת המכתב
כתב היד
יום ב' לשי"ה [= לשבוע יום הכיפורים], הוא גם יום ב' לסדר ארבעת הימים שאין בהם חשבון אלא למצוות,
שנת ה"א תשכ"ד,
ירושלם עיה"ק תובב"א [= עיר הקודש תבנה ותכונן במהרה בימינו אמן],
מדינת ישראל,
תִּכּוֹן לָעַד.
לשוזר הלבבות,
רש"ז שזר שליט"א,
ב"ה נשיא ישראל,
שלוֹמים וּשלומות!
עתה זה קִבַּלתי מאת ידידנו המֻפלא, חיים גרַדה, את המכתב המ"ב [= המצורף בזה], ובוֹ תשובתו הנרגשת לדבריך. שליח מצוה עָשַׂני – יבֹרַך על כך! – והנני ממַהר לצָרף מעשה לברכה ושולח לך את הַכֹּל.
בברכת "חַג שָׂמֵחַ", ביחוד שחג זה הוא חג השלום ("סֻכַּת שלום"!)
המִשתָּאֶה לך,
לדרכיך ולמעשיך,
יהודה אֶבֶן-שמואל
ברכות החג
גם לָך, רחל,
הנושאת אור החג גם בימי המעשה!
פרטי המכתב
הכותב/ת
מקבל/ת המכתב
מכתבים קשורים
מכתבים נוספים הקשורים למכתב שקראת

התנתקות
האם את/ה בטוח/ה שאת/ה רוצה להתנתק מאתר אוצרות?
האם את/ה בטוח/ה שאת/ה רוצה להתנתק מאתר אוצרות?