אוֹצָרוֹת
1923 20 באפריל

יוסף מספר על מצבו הבריאותי ועל הסכנות בתימן ומברר אם הוא יכול לעלות לארץ

יוסף שמן צנעא, תימן פורסם על ידי יהונתן בנחיון

כתב היד

2 דפי המכתב

סיפור רקע

יוסף שמן מספר לרב יהודה חבשוש על כך שחלה והחלים, שואל פרטים על אנשים שמוכרים להם. הוא רוצה לעלות לארץ, מברר איפה הכרטיסים שלו ושל אשתו והנלווים אליו ובודק אם זה אפשרי כבר, לאור העובדה שהגיעו מכתבים מירושלים ומיפו לפיהם זה כבר אפשרי אך הוא רוצה לוודא שאכן זה אפשרי, כי אנשי הממשל התימני פוגעים בהם בדרכים שונות ואין להם למי לפנות.

מכתב זה נכתב בתחילת העלייה הרביעית. הרב יהודה חבשוש נולד בצנעא בשנת 1872. עלה לארץ בשנת 1912 והתיישב בירושלים, שם שימש כראש ישיבה וכדיין ושם נפטר, בשנת 1944.


מכתב עם תוכן דומה נשלח יומיים לאחר מכן לידידו, חיים צדוק.


הרב יוסף שמן עלה לבסוף לארץ לאחר קום המדינה, בעלייה ההמונית, בשנת 1949. הוא שימש כרב במעברה תלפיות, במושב תעוז ולבסוף בעיר הרצליה, עד לפטירתו בשנת 1961.


הרב לוי חמדי, המוזכר בסוף המכתב, היה מקובל וכתב פיוטים.

יוסף שמן מספר לרב יהודה חבשוש על כך שחלה והחלים, שואל פרטים על אנשים שמוכרים להם. הוא רוצה לעלות לארץ, מברר איפה הכרטיסים שלו ושל אשתו והנלווים אליו ובודק אם זה אפשרי כבר, לאור העובדה שהגיעו מכתבים מירושלים ומיפו לפיהם זה כבר אפשרי אך הוא רוצה לוודא שאכן זה אפשרי, כי אנשי הממשל התימני פוגעים בהם בדרכים שונות ואין להם למי לפנות.

מכתב זה נכתב בתחילת העלייה הרביעית. הרב יהודה חבשוש נולד בצנעא בשנת 1872. עלה לארץ בשנת 1912 והתיישב בירושלים, שם שימש כראש ישיבה וכדיין ושם נפטר, בשנת 1944.


מכתב עם תוכן דומה נשלח יומיים לאחר מכן לידידו, חיים צדוק.


הרב יוסף שמן עלה לבסוף לארץ לאחר קום המדינה, בעלייה ההמונית, בשנת 1949. הוא שימש כרב במעברה תלפיות, במושב תעוז ולבסוף בעיר הרצליה, עד לפטירתו בשנת 1961.


הרב לוי חמדי, המוזכר בסוף המכתב, היה מקובל וכתב פיוטים. נולד גם הוא בצנעא, ב-1861, ושם היה בצעירותו מלמד תינוקות. עלה ארצה ב-1891, ושם עסק בכתיבת סת"ם. נפטר בשנת 1930.


בסוף המכתב מצויין "סדר טהור הוא" – בהתאם למנהג לציין במכתבים את פרשת השבוע [= "סדר"] על פי ציטוט מתוכה הקרוב בדרך כלשהי לתוכן המכתב. הביטוי "טהור הוא" מופיע מספר פעמים בויקרא פרק יג, פרשת תזריע.


בתחתית המכתב נרשם (בכיוון ההפוך):

"בבקשה לשלוח מכתב זה לירושלם תוב"ב [= תבנה ותכונן במהרה בימינו] ליד מעכ"ת הרה"ג [= מעלת כבוד תורת הרב הגדול] יהודא בן כמוהר"ר [= כבוד מורנו הרב רבי] אברהם חבשוש יצ"ו [= ישמרהו צורו ויצילו]".


ארועי התקופה

1920
1929

כתב היד

עמוד 1/2

לק"י [= לישועתך קויתי ה'] יום ד' לחדש אייר שנת תרפ"ג

שלומות רבות, מאליפות מרובבות, מלפני שוכן ערבות, יגיעו למול מעכ"ת הרה"ג יהודא ן' [= בן] כמוהר"ר אברהם חבשוש יצ"ו ונו"ב [= ונוות ביתו] לולוה תמ"ב [= תבורך מנשים באוהל] ובניו היקרים גדול וקטן הי"ו וא"ח [= ואשת חיל] מ' ג'נא בת כמוהר"ר סאלם חבשוש תמ"ב הב"ה [= המקום ברוך הוא] ירחיב את גבולם בבנים ובנות בעושר והצלחה אכי"ר [= אמן כן יהי רצון]

מאחר דש"ו [= דרישת שלומכם וטובתכם] נודיעכם שאנחנו נמצאים עתה בקו הבריאות תהלי"ת לא חסר לנו כי אם ראות פניכם היקרים הנה לפני זה שלחתי מכתב אחד עם יחיא אלעזירי עדן והנני מודיעך עוד שלא יכלתי לשלוח לך מכתב עם יהודא ן' יצחק אלצֻבירי מפני שנהייתי ונחליתי בחולי הקדחת כחודש וחצי ולא יכלתי עוד לקום אפי' מעל המטה עד שריחם ה' עלי וסר ממני החולי במועד ועתה תהלי"ת על שגמלני טובה ואני כבר צויתי לדאוד ן' אבראהם אלחימי ונו"ב לולוה בנת [= בת] יוסף אלמורחי כל מה שיש ברצוני כי הם נסעו מאתנו בחדש שבט וג"כ [= וגם כן] תאמר להם שיודיעונו איך מצבם כעת. ועם מי שלחו אלאקראט [= הכרטיסים] שלנו כי דרשנו את פי הבאים מעדן ואין מגיד לנו על אודותם ותדרוש בשלומם משמי. ותודיע לי למה בא אלינו יהודא צֻבירי וגם נכנס לפני המושל יר"ה [= ירום הודו] בלילה בלא ידיעת איש תודיע לי מה מעשיהו לבוא לצנעא כי לא יכלנו להציל מפיו דבר. ומכתבים רבים באו אלינו מירושת"ו [= מירושלים תבנה ותכונן] ומיפו ת"ו [= תבנה ותכונן] ופה אחד יגידו כי כבר יש רשות לאחינו שבארץ התימן לעלות לעיה"ק [= לעיר הקודש] ולא נדע אם אמת ידברו כי העולם כלו ח"ו בצער גדול מדוחק הפרנסה ויוקר שערים ורבה עליהם רדיפת שונאים לקחת את היתומים להמיר דתם ודבר זה הדאיב לבינו והכאיבו מכל הצערים שאנחנו מקבלים עוד זאת תבא ותשפיל את נפשינו וגויתינו אהה כי אין מנוסה ואל מי עוד נצעק חמס אם למושל הלא זאת רצונו. ואם לאחינו הרחוקים הלא הם סגרו דלתים בעדינו. ואם אמרנו לנסוע אל ארץ אחרת להציל את נפשינו הלא המושל יקח את בתינו ואדמתינו. אכן עצתינו זאת היא הטובה לנו לישא את עינינו אל אלהינו והוא ברחמיו ירחמינו ונבקש ממעכ"ת [= ממעלת כבוד תורתכם] אתם אחינו לדפוק דלתי רחמים בעדינו כי כבר

עמוד 2/2

שפכנו כנחל דמעותינו. וחושו ודרשו טובה בעדינו. וידוע מאמרם ז"ל כל העוסק עם הצבור לשם שמים וכו' ומצד הגשמים לא פסקו מהמועד עד עתה ותודיעני מכמה מוכרים המזוזות אצלכם. וגם תודיעני איך המצב אצלכם. ותדרוש בשלום מעכ"ת הרה"ג לוי ן' ישועה אלחמדי יצ"ו ותאמר לו שכל מה שכתב במכתבו ידעתי ואמי הזקנה תמ"ב דורשת בשלומם הוא ואנשי ביתו וגם דש"ו [= דורש שלומם וטובתם] כל שואל ממנה ורחל בנת אלבוסי דורשת תשובת מכתבה ששלחה אליך על ידי וסלים אלשיךֿ היושב במנאכֿה דש"ו ובכן אחתום בשים שלום טובה וברכה עליכם ועלינו ועל כל יש' [= ישראל] אמן נא בבקשה אל תאחרו תשובתי ושלום דש"ו הצעיר יוסף בן מ"ו [= מורנו ורבנו] סאלם שמן יצ"ו ונו"ב לולוה תמ"ב ואמי היקרה תמ"ב וכל הקרובים גדול וקטן דש"ו שיס"ל [= דורשים שלומם וטובתם שיסגו לעולם]

סדר טהור הוא

פרטי המכתב

הכותב/ת

שם: יוסף שמן
מיקום: צנעא, תימן
תאריך: 20.04.1923

מקבל/ת המכתב

שם: יהודה חבשוש
מיקום: ירושלים, ישראל

מכתבים קשורים

מכתבים נוספים הקשורים למכתב שקראת

ארועי התקופה