מכתב שנכתב לעמנואל מידב אחרי מותו, ובו הגיגים על טיבם של בני אדם הששים אלי קרב ואינם לומדים לקח מכאבן של המשפחות השכולות

סיפור רקע
מכתב שנכתב לעמנואל מידב אחרי מותו, ובו הגיגים על טיבם של בני אדם הששים אלי קרב ואינם לומדים לקח מכאבן של המשפחות השכולות. שנתיים עברו מאז נפילתו של עמנואל, והכותב מביע את אכזבתו מכך שהעמים ממשיכים לחיות על חרבם ומעטים "יחשבו מחשבות איך להיטיב ולשפר למען כולם".
מנחם־עמנואל מידב (קרופל במקור) נולד בפולין בשנת 1923, בן לציפורה ויהושע ואחיהם הבכור של יהודה וצבי. המשפחה עלתה לארץ בשנת 1934 והשתקעה בחיפה. עמנואל היה חבר ומדריך בתנועת הצופים וממקימי עדת הצופים הדתיים בירושלים. הוא למד באוניברסיטה והתנדב לצאת לקפריסין כמורה ומדריך במחנות המעפילים.
במלחמת העצמאות היה עמנואל ממגיני העיר העתיקה בירושלים. הוא נפצע קשה בשעת הנחת מוקשים ומת מפציעתו כעבור שלושה ימים בי' באייר תש"ח. עצמותיו הוחזרו לישראל רק אחרי מלחמת ששת הימים. ריקה חברתו שמרה על קשר עם המשפחה ולימים נישאה לאחיו יהודה.
מנחם־עמנואל מידב (קרופל במקור) נולד בפולין בשנת 1923, בן לציפורה ויהושע ואחיהם הבכור של יהודה וצבי. המשפחה עלתה לארץ בשנת 1934 והשתקעה בחיפה. עמנואל היה חבר ומדריך בתנועת הצופים וממקימי עדת הצופים הדתיים בירושלים. הוא למד באוניברסיטה והתנדב לצאת לקפריסין כמורה ומדריך במחנות המעפילים.
במלחמת העצמאות היה עמנואל ממגיני העיר העתיקה בירושלים. הוא נפצע קשה בשעת הנחת מוקשים ומת מפציעתו כעבור שלושה ימים בי' באייר תש"ח. עצמותיו הוחזרו לישראל רק אחרי מלחמת ששת הימים. ריקה חברתו שמרה על קשר עם המשפחה ולימים נישאה לאחיו יהודה.
ארועי התקופה
כתב היד
[עמ' 1]
שבועות.
יום הולדתך, עמנואל, ובלעדיך.
… ותחלופנה עוד שנים, ובני אדם ישכחו כי היתה אי פעם מלחמה בארץ,
וישכחו את הצער האלם, הכאב הנוקב של משפחות שכולות, ויצחצחו נשקם וימרטוהו ששים
אלי קרב. ישכח הלקח הכבד, השכול והאלמון, ובפה מתרונן ישעטו אל מערכות
שדה.
בני אדם! בני אדם??? אויבי אדם. יבזו את צלמו, בכבדם את
גום, יתנוהו למרמס, למען יתעלה ויתרומם גופם. הבדלי עמים, הבדלי דמים,
"נעלים" ו"שפלים", דמם של אלו סומק יותר, ונחלתם צרה, וידם רב להם ומה מהם
יחלוק?
נשכח השעור ויהי כלא היה. מלל ממולל על פיות-שרים מתוככים,
על "שלום", עת יחדדו בסתר נשקים חמוץ הדם, ולא יתחמץ לבם, ולא יעכבם
הגיונם: הם הצודקים. (צודק בעולמנו הכח)
אחוות עמים, אמללה! אחד מעיר ושנים ממדינה יחשבו מחשבות איך
להיטיב ולשפר למען כולם, אף למען אדם לא מוכר. יקדישו כח ומח לעבודת הקדש.
המעטים! יצליח האל בידם!
ומי מתרומם מעל מונחי שיגרה של מלון מדיני עב כרס וצר מושגים?
ומי אמיץ הלב לקרוא ללוטשי נשקם: הרפו, הרפו! אף הם – אחד מעיר
ושנים ממדינה. ואל בשמים – רואה ומחריש.
מוצאי שבועות, תש"י
פרטי המכתב
הכותב/ת
מקבל/ת המכתב
כתב היד
[עמ' 1]
שבועות.
יום הולדתך, עמנואל, ובלעדיך.
… ותחלופנה עוד שנים, ובני אדם ישכחו כי היתה אי פעם מלחמה בארץ,
וישכחו את הצער האלם, הכאב הנוקב של משפחות שכולות, ויצחצחו נשקם וימרטוהו ששים
אלי קרב. ישכח הלקח הכבד, השכול והאלמון, ובפה מתרונן ישעטו אל מערכות
שדה.
בני אדם! בני אדם??? אויבי אדם. יבזו את צלמו, בכבדם את
גום, יתנוהו למרמס, למען יתעלה ויתרומם גופם. הבדלי עמים, הבדלי דמים,
"נעלים" ו"שפלים", דמם של אלו סומק יותר, ונחלתם צרה, וידם רב להם ומה מהם
יחלוק?
נשכח השעור ויהי כלא היה. מלל ממולל על פיות-שרים מתוככים,
על "שלום", עת יחדדו בסתר נשקים חמוץ הדם, ולא יתחמץ לבם, ולא יעכבם
הגיונם: הם הצודקים. (צודק בעולמנו הכח)
אחוות עמים, אמללה! אחד מעיר ושנים ממדינה יחשבו מחשבות איך
להיטיב ולשפר למען כולם, אף למען אדם לא מוכר. יקדישו כח ומח לעבודת הקדש.
המעטים! יצליח האל בידם!
ומי מתרומם מעל מונחי שיגרה של מלון מדיני עב כרס וצר מושגים?
ומי אמיץ הלב לקרוא ללוטשי נשקם: הרפו, הרפו! אף הם – אחד מעיר
ושנים ממדינה. ואל בשמים – רואה ומחריש.
מוצאי שבועות, תש"י
פרטי המכתב
הכותב/ת
מקבל/ת המכתב
מכתבים קשורים
מכתבים נוספים הקשורים למכתב שקראת

התנתקות
האם את/ה בטוח/ה שאת/ה רוצה להתנתק מאתר אוצרות?
האם את/ה בטוח/ה שאת/ה רוצה להתנתק מאתר אוצרות?