עזריאל בן דב כותב לשושנה יפה ביום הקבורה של חללי מחלקת הל"ה בקבר אחים בכפר עציון

סיפור רקע
עזריאל בן דב נולד בטבת תרפ"ט (1.1929) בירושלים. כשהיה בן 17 עלה להתיישבות בביריה ולאחר חצי שנה הגרעין שלו עלה להתיישבות בגוש עציון והקים את קיבוץ עין צורים בכ"ח תשרי תש"ז (10.1946). בקיבוץ הוכשר להיות לולן והקים את הלול. עם פרוץ מלחמת השחרור התמודד הגוש עם מאבק קשה מול ערביי האזור והלגיון הערבי. ערב הקמת המדינה, ד' אייר, נפלו ארבעת יישובי גוש עציון ועזריאל נלקח לשבי בירדן יחד עם חבריו לקיבוץ עין צורים. עם חזרתם מהשבי הקימו את הקיבוץ מחדש בבקעת שפיר קרוב לאשקלון.
מכתב זה נכתב לשושנה חברתו של עזריאל (לימים אשתו) ביום הלוויה של מחלקת הל"ה בקבר אחים בכפר עציון. המכתב מתאר את היחס לגופות הנופלים מצד הערבים אותו ראה כהתעללות, ואת מצב הרוח בגוש. עזריאל עבד בזמן זה בהובלת מים ורבים עבדו בביצורים.
מכתב זה נכתב לשושנה חברתו של עזריאל (לימים אשתו) ביום הלוויה של מחלקת הל"ה בקבר אחים בכפר עציון. המכתב מתאר את היחס לגופות הנופלים מצד הערבים אותו ראה כהתעללות, ואת מצב הרוח בגוש. עזריאל עבד בזמן זה בהובלת מים ורבים עבדו בביצורים.
ארועי התקופה
כתב היד
ב"ה. יום ב, ח' שבט התש"ח. עין צורים.
שנהל'ה היקרה!
כנראה שישלחו היום דאר ואני ממהר לכתוב לך שורות מספר, בעוד כשעה נלך לכפר-עציון שם תתקיים ההלוויה של ה-35. כך, אבדה כה גדולה! אלה אשר ראו את הגוויות בהגיעם אמש לכ"ע [כפר עציון] אומרים כי זה מחזה זוועה, חלקי גוף שונים חסרים – משהו איום, אין לדעת שום דבר על נפילתם, רק זאת רואים תחבושות על חלק מהם שכנראה הצליחו חבריהם לחבוש אותם. הערבים הפשיטו אותם ערומים לגמרי… ועתה חופרים קבר אחים ל-35 בחורים אשר נזעקו לעזור לגוש ובדרכם נפלו, מה איומה היא ההרגשה – כבר חמישים חללים נפלו למען הגוש הזה! כן, ואנו מחזיקים ונחזיק ובע"ה נתגבר על כל המכשולים – ננצחם!
המצב רוח הוא כמובן מדוכא וכי יתכן אחרת?…
כתבתי את השורות בהפסקת עשר, אני צריך להפסיק ולחזור לעבודה, אני עובד היום בהובלת מים מהבור שליד הדרך אלינו וחבל על כל רגע שילך לבטלה. שאר החברים עובדים בבצור.
אני מקוה שהיום אקבל כבר משהו ממך!…
שלך תמיד, תמיד!
עזריאל
פרטי המכתב
הכותב/ת
מקבל/ת המכתב
כתב היד
ב"ה. יום ב, ח' שבט התש"ח. עין צורים.
שנהל'ה היקרה!
כנראה שישלחו היום דאר ואני ממהר לכתוב לך שורות מספר, בעוד כשעה נלך לכפר-עציון שם תתקיים ההלוויה של ה-35. כך, אבדה כה גדולה! אלה אשר ראו את הגוויות בהגיעם אמש לכ"ע [כפר עציון] אומרים כי זה מחזה זוועה, חלקי גוף שונים חסרים – משהו איום, אין לדעת שום דבר על נפילתם, רק זאת רואים תחבושות על חלק מהם שכנראה הצליחו חבריהם לחבוש אותם. הערבים הפשיטו אותם ערומים לגמרי… ועתה חופרים קבר אחים ל-35 בחורים אשר נזעקו לעזור לגוש ובדרכם נפלו, מה איומה היא ההרגשה – כבר חמישים חללים נפלו למען הגוש הזה! כן, ואנו מחזיקים ונחזיק ובע"ה נתגבר על כל המכשולים – ננצחם!
המצב רוח הוא כמובן מדוכא וכי יתכן אחרת?…
כתבתי את השורות בהפסקת עשר, אני צריך להפסיק ולחזור לעבודה, אני עובד היום בהובלת מים מהבור שליד הדרך אלינו וחבל על כל רגע שילך לבטלה. שאר החברים עובדים בבצור.
אני מקוה שהיום אקבל כבר משהו ממך!…
שלך תמיד, תמיד!
עזריאל
פרטי המכתב
הכותב/ת
מקבל/ת המכתב
מכתבים קשורים
מכתבים נוספים הקשורים למכתב שקראת

התנתקות
האם את/ה בטוח/ה שאת/ה רוצה להתנתק מאתר אוצרות?
האם את/ה בטוח/ה שאת/ה רוצה להתנתק מאתר אוצרות?

















