אוֹצָרוֹת
1952 03 באוגוסט

שמואל מודיע לאלעזר שלא יוכל לבוא לשבת ומספר לו על החדשות בקרב פליטי הקבוצה בארות יצחק

שמואל שלר פתח תקווה, ישראל פורסם על ידי יהונתן בנחיון
הזמנה לחתונתם של דבורה שורץ ויעקב (וילי) כהן

כתב היד

1 דפי המכתב

סיפור רקע

קיבוץ בארות יצחק הוקם בנגב, בשטח ששייך כיום לקיבוצים עלומים ונחל עוז, ב-28 בינואר 1943. במלחמת העצמאות, לאחר הקרב על בארות יצחק (ה-15 ביולי 1948), שבמהלכו נהרסו רוב מבני הקיבוץ, עזבו חברי הקיבוץ את נקודת ההתיישבות שם ועברו להתגורר באופן זמני במושבה הטמפלרית הנטושה וילהלמה. ב-1952 הצפינו משם חברי הקיבוץ והקימו את הקיבוץ מחדש, בסמוך ליהוד. ב-1950 השתתפה קבוצה מפליטי בארות יצחק בהקמת ניר עציון.

הכותב, שמואל, הוא כנראה שמואל שלר, בנו של חיים שלר (1894-1961), פעיל עלייה במחנות העקורים ויו"ר ומקים סניף המזרחי במחנה נוי פריימן (Neu-Freimann) שליד מינכן. נולד בפולין בשנת תרפ"א (1920-1921), ב-1952 נעשה מדריך ואחראי לחינוכם של קבוצת תלמידים ב"מוסד עלייה" שבפתח תקווה, עסק בחינוך ואף פרסם מספר מאמרים בהקשר. יפה היא יפה שלר, אשתו.

הנמען הוא אלעזר (לוזר) אדלר (1923-2015), שהתיישב עם רעייתו יוכבד בקיבוץ בארות יצחק בנגב לאחר הקרב

קיבוץ בארות יצחק הוקם בנגב, בשטח ששייך כיום לקיבוצים עלומים ונחל עוז, ב-28 בינואר 1943. במלחמת העצמאות, לאחר הקרב על בארות יצחק (ה-15 ביולי 1948), שבמהלכו נהרסו רוב מבני הקיבוץ, עזבו חברי הקיבוץ את נקודת ההתיישבות שם ועברו להתגורר באופן זמני במושבה הטמפלרית הנטושה וילהלמה. ב-1952 הצפינו משם חברי הקיבוץ והקימו את הקיבוץ מחדש, בסמוך ליהוד. ב-1950 השתתפה קבוצה מפליטי בארות יצחק בהקמת ניר עציון.

הכותב, שמואל, הוא כנראה שמואל שלר, בנו של חיים שלר (1894-1961), פעיל עלייה במחנות העקורים ויו"ר ומקים סניף המזרחי במחנה נוי פריימן (Neu-Freimann) שליד מינכן. נולד בפולין בשנת תרפ"א (1920-1921), ב-1952 נעשה מדריך ואחראי לחינוכם של קבוצת תלמידים ב"מוסד עלייה" שבפתח תקווה, עסק בחינוך ואף פרסם מספר מאמרים בהקשר. יפה היא יפה שלר, אשתו.

הנמען הוא אלעזר (לוזר) אדלר (1923-2015), שהתיישב עם רעייתו יוכבד בקיבוץ בארות יצחק בנגב לאחר הקרב עליו בח' בתמוז תש"ח (ה-15 ביולי, 1948), בעקבות עזיבתם של חברי הקיבוץ המקוריים את המקום. הם הצטרפו בהמשך למייסדי ניר עציון, בהם הייתה קבוצה מפליטי הקיבוץ בארות יצחק, וב-1952 עברו למשואות יצחק.


וילי הוא כנראה יעקב (וילי) כהן (1924-2017), יליד הונגריה, ניצול השואה וחבר קבוצת אחדות, שעלה לארץ ב-1949, הצטרף לחבריו שבבארות יצחק ולאחר מכן למייסדי ניר עציון. הוא ורעייתו, דבורה (אוי) שוורץ (שעבדה במשך שנתיים ב"עלייה" בפתח תקווה ועברה לניר עציון ב-1951), התחתנו בניר עציון ב-19.8.1952.
פנחס ורדי (1927-2014) עלה גם הוא ממחנות העקורים בגרמניה לארץ, השתתף במלחמת השחרור, הצטרף גם הוא לבארות לאחר מכן הצטרף גם הוא לבארות יצחק בנגב ואז לניר עציון.
דוד שמעונוביץ הוא כנראה דוד בן משה ואסתר שמעונוביץ (1928-2000), מניצולי השואה, חבר גרעין הכשרה של בני עקיבא שגוייסו על מנת להגן על בארות יצחק עם פרוץ מלחמת העצמאות, נפצע קשה במהלך אחת ההפגזות שם אך שרד ואף התחתן.
מקווה ישראל הוא בית הספר החקלאי הראשון בארץ, שהוקם ב-1870 על ידי קרל נטר, בקרבת יפו. מספר אנשים מן הקבוצה שקלו לעבור אליו וללמד בו.
מאמרו של בראוור הוא המאמר "מקדשי הלב", מאת אברהם יעקב בְּרָוֶר (1884-1975), גיאוגרף והיסטוריון ישראלי דתי, שפורסם בגיליון "הצופה" שיצא למחרת תשעה באב, י' מנחם אב תשי"ב (ה־1 באוגוסט 1952), עמ' 3. פישמן הזקן הוא הרב י"ל הכהן מימון (פישמן, 1875-1962), ממקימי תנועת המזרחי ושר הדתות הראשון, שמאמרו, "אם אשכחך ירושלים..." מופיע באותו גיליון של הצופה לצד מאמרו של ברור. שניהם עוסקים בשאלת האבל על חורבן בית המקדש בזמננו.
יוכבד ועזריאל המוזכרים בשלהי המכתב הם יוכבד אדלר, אשתו של אלעזר, ובנם הבכור עזריאל, לימים ארד.

ארועי התקופה

1950
1959

כתב היד

עמוד 1/1

ב"ה מוצש"ק

 

שלוֹם לך אלעזר!

 

מכתבך קבלתי אתמול ותודתי לך עבור דיקנותך. הייתי מקבל את התאריך של השבת הבא, אך הנה קבלתי הזמנה לחתונתו של הוּגו ליום שלישי שלאחרי השבת ושבוע שבועיים אחריה יתחתן שוב וילי, והנני מרגיש לחובתי להשתתף בשמחת שניהם. להוסיף עוד נסיעה אליכם יכביד על יפה,

אצטרך איפה לדחות את בקורנו לכמה שבועות. אולי אתה תבוא לחתונה?

שמעתי שבנצי עומד לעזוב ולעבור כמורה למקוה ישראל, ומלחשים גם על פנחס ורדי. הנני מתאר לי שזה ישפיע גם על אוירת החתונות… מה יהיה בסופה של הקבוצה? למרות שאינני שם, כל ידיעה כזאת כואבת לי מאוד, מאוד.

קבלתי הזמנה לחתונה מאת דוד שמעונוביץ'. זה עתה גמרתי לקרוא את מאמרו של בראוור "מקדשי לב" ב"הצופה". האם קראתו ומה דעתך עליו? ופישמן הזקן? הצופה הוא עכשיו החומר הרוחני היחידי שלי. קשה להרשות קנית יותר עתונים, וספרים כמעט שאינני קורא וסוף כל סוף: מדלא מוסיף – יסיף.

חברך הנאמן

שמואל

ד"ש מיפה ליוכבד ולעזריאל.

פרטי המכתב

הכותב/ת

שם: שמואל שלר
מיקום: פתח תקווה, ישראל
תאריך: 03.08.1952

מקבל/ת המכתב

שם: אלעזר (לוזר) אדלר
מיקום: משואות יצחק, ישראל

מכתבים קשורים

מכתבים נוספים הקשורים למכתב שקראת

ארועי התקופה

1950 1959

כתב היד

עמוד 1/1

ב"ה מוצש"ק

 

שלוֹם לך אלעזר!

 

מכתבך קבלתי אתמול ותודתי לך עבור דיקנותך. הייתי מקבל את התאריך של השבת הבא, אך הנה קבלתי הזמנה לחתונתו של הוּגו ליום שלישי שלאחרי השבת ושבוע שבועיים אחריה יתחתן שוב וילי, והנני מרגיש לחובתי להשתתף בשמחת שניהם. להוסיף עוד נסיעה אליכם יכביד על יפה,

אצטרך איפה לדחות את בקורנו לכמה שבועות. אולי אתה תבוא לחתונה?

שמעתי שבנצי עומד לעזוב ולעבור כמורה למקוה ישראל, ומלחשים גם על פנחס ורדי. הנני מתאר לי שזה ישפיע גם על אוירת החתונות… מה יהיה בסופה של הקבוצה? למרות שאינני שם, כל ידיעה כזאת כואבת לי מאוד, מאוד.

קבלתי הזמנה לחתונה מאת דוד שמעונוביץ'. זה עתה גמרתי לקרוא את מאמרו של בראוור "מקדשי לב" ב"הצופה". האם קראתו ומה דעתך עליו? ופישמן הזקן? הצופה הוא עכשיו החומר הרוחני היחידי שלי. קשה להרשות קנית יותר עתונים, וספרים כמעט שאינני קורא וסוף כל סוף: מדלא מוסיף – יסיף.

חברך הנאמן

שמואל

ד"ש מיפה ליוכבד ולעזריאל.

פרטי המכתב

הכותב/ת

שם: יצחק (איצ'ו) מן
מיקום: פתח תקווה, ישראל
תאריך: 05.04.1960

מקבל/ת המכתב

שם: אלעזר (לוזר) אדלר
מיקום: משואות יצחק, ישראל

מכתבים קשורים

מכתבים נוספים הקשורים למכתב שקראת

close
img
close
Design: Go Create Development: Web Skipper
reg

כניסה

אם יש לכם כבר חשבון, הכנסו עם קוד חד פעמי, או עם השם והסיסמה שלכם

הרשמה

הרשמו לאתר אוצרות וחברו את הסיפור שלכם לסיפור הלאומי של ארץ ישראל

  • eye
לעזרה בהוספת מכתבים ויצירת קשר שלחו לנו הודעה

תפריט נגישות