אוֹצָרוֹת
1988 18 ביולי

תעודה משנת 1988 המפרטת את הסיבות למעצרם של יהודים באתיופיה: הוראת התורה, חיזוק אמונה והברחת אזרחים מגבולות המדינה

אבבאו אשטו בית הכלא הפדרלי פורסם על ידי שירי וידן
בתמונות- הרב אבבה והגברת אביבה ברוך - רעייתו של הרב אבבה ואשת סודו בפעילויות

כתב היד

5 דפי המכתב

סיפור רקע

בתאריך 18.07.88 בשעות הערב המאוחרות, היה זה מוצאי שבת של היהודים, צעד באיטיות משערי מבנה בית הכלא הפדרלי בעיר הבירה, אדיס אבבה, בית מאסר למתנגדי שלטון המרצים נידונים שנגזר עליהם גזר דין מוות או עונשי מאסר ממשוכים תחת עינויים בשיטות שיובאו ואומצו מארגון הביון ה-ק.ג.ב (השלטון המרכזי באתיופיה היה תחת חסותו המלאה של המעצמה דאז ברית המועצות וכל התנהלות השלטון היה ממש כפי שהיה בברית המועצות כלפי העם ובפרט כלפי היהודים.) אם נמנע מיהודי ברית המועצות לימוד תורה וניהול אורח
חיים יהודיים אז גם באתיופיה השיטה הופעלה ממש בדומה לשם, ההבדל היה בכך שיהודי ברית המועצות היו תחת עיניהם של יהודי העולם שפעלו למען יהודי ברית המועצות והיה להם קשר עם העולם המערבי, לצערנו הרב, יהודי אתיופיה לא זכו ליחס דומה מיהודי העולם ועל כן ההתמודדות של החלוצים מקהילת ביתא ישראל הייתה כמו שדוד

בתאריך 18.07.88 בשעות הערב המאוחרות, היה זה מוצאי שבת של היהודים, צעד באיטיות משערי מבנה בית הכלא הפדרלי בעיר הבירה, אדיס אבבה, בית מאסר למתנגדי שלטון המרצים נידונים שנגזר עליהם גזר דין מוות או עונשי מאסר ממשוכים תחת עינויים בשיטות שיובאו ואומצו מארגון הביון ה-ק.ג.ב (השלטון המרכזי באתיופיה היה תחת חסותו המלאה של המעצמה דאז ברית המועצות וכל התנהלות השלטון היה ממש כפי שהיה בברית המועצות כלפי העם ובפרט כלפי היהודים.) אם נמנע מיהודי ברית המועצות לימוד תורה וניהול אורח
חיים יהודיים אז גם באתיופיה השיטה הופעלה ממש בדומה לשם, ההבדל היה בכך שיהודי ברית המועצות היו תחת עיניהם של יהודי העולם שפעלו למען יהודי ברית המועצות והיה להם קשר עם העולם המערבי, לצערנו הרב, יהודי אתיופיה לא זכו ליחס דומה מיהודי העולם ועל כן ההתמודדות של החלוצים מקהילת ביתא ישראל הייתה כמו שדוד יצא להילחם מול גוליית וכך הרב אבבה יאיר היה בודד במערכה מול השלטון הדיקטטורי, באחד מימי השבת לפתע בא מנהל הכלא וקצין נוסף לחדר שהרב אבבה ומר' אדיסו סהלו שהו וצעקו להם "פלאשוצ' קומו- אתם משוחררים", הרב אבבה ענה "אנחנו כאן כבר יותר מחצי שנה, מה הדחיפות לצאת דווקא בשבת?" וקבע "אני לא יוצא היום!", מר' אדיסו סהלו שחשש שההזדמנות תפרח להם החליט שהוא יוצא ומיד הלך לביתו, כמובן שבבית אף אחד לא ציפה להפתעה שכזו ועוד ביום השבת. מיד כל בני המשפחה והשכנים עטו עליו בשאלות ולהיות במחיצתו בני המשפחה שאלו אותו מה קרה עם הרב אבבה? כשהם ראו אותו לבד הם היו בטוחים שהוא הוצא להורג במאסר אבל לשמחתם הרבה מר' אדיסו סיפר להם את אשר אירע ואכן מספר שעות אחרי השקיעה הגיע בקושי רב הרב אבבה לביתו לבדו, הרב אבבה (יאיר) ברוך צעד באיטיות כשהוא פצוע ומצולק בכל גופו בחשיכה עד שהגיע לביתו לחיק משפחתו.
מאסר זה לא היה המאסר הראשון של הרב אבבה, קדם לו מאסר בעיר גונדר שמטרת המאסר היה בעיקר לשבור את רוחו פיזית ונפשית של הרב אך לא הועיל להם, הרב המשיך בדרכו גם כשנאלצו לעבור לאדיס, כיוון שהוא ומשפחתו היו נתונים למעקב ופיקוח וכיוון שהגיעו לשלטונות שמועות שהרב מסייע לצעירים וצעירות לעזוב את אתיופיה לישראל, הוא נעצר ונאסר באדיס אבבה ונכלא בכלא הפדרלי. מאסר זה היה האחרון ולצערו הגדול של הרב כיוון שהיה איום משמעותי על חייו נאלצו להבריחו בדרך לא דרך לישראל.
תעודה זו, הינה מסמך מקורי ונדיר, בעצם מכתב שנמסר ביד לרב אבבה יאיר ברוך ממפקד הכלא ובעצם בישר לו על שחרורו של האסיר הציוני מהכלא, בעת המסירה, מפקד הכלא ואנשיו טרחו להשמיע בצעקות ובאיומים שזה לא הסוף הפעם והבטיחו לו שבפעם הבאה שהוא יגיע לכותלי הכלא, זה כבר יהיה סופו באמת והחתימו אותו על מסמך שהוא מבין את ההזהרה ובעצם מאשר אותה.
על פי המסמך נכתב שהרב נאסר בגין לימוד התורה והברחת אזרחים מגבולות אתיופיה שמשמעותו הייתה פגיעה ובגידה בשלטון הפדרלי וכמו שרבים ממתנגדי השלטון הוצאו למוות כך גם היה דינו של הרב, למזלו הגדול הם החזיקו אותן בחיים באמונה שדרכו יוכלו להגיע "לארגון" שמנהל את ההברחות, רק שהם לא יכלו לדעת שאין ארגון אמיתי ושכל זה מתבצע ע"י אנשים בודדים וחדורי אמונה כמו הרב יאיר ושותפיו, הרב נאסר ביום שהיה צריך להגיע (פעם בשבוע היה צריך להתייצב במשרדי הבילוש) וכיוון שהייה להם מידע על הברחת קבוצות צעירים (מידע נכון אך לא היו ראיות ממשיות כיוון שהצעירים והצעירות נרשמו כיתומים וכיתומות בבתי יתומים ומוסדות כנסייה כך שלא ידעו לחפש אותם בכפרי היהודים ולאתר את בני משפחותיהם. ביום החקירה זרקו אותו לכלא אחרי עינויים ממושכים ללא יכולת לדבר עם מישהו מבני ביתו או אחרים. להרחבה על העשייה של האדם הנדיר הזה ניתן להיכנס לוויקיפדיה לערך הרב אבבה (יאיר) ברהן ברוך

כתב היד

עמוד 1/5

להלן תרגום התעודה המקורית:

לכל המעוניין

תעודה לאנשים ששהו במעצר

1. שם ושם משפחה כולל אבא: קס אבבה ברהן ברוק
2. תאריך מאסר: 17.05.80 לספירת אתיופיה (26.1.88 לספירת המערב)
3. סיבת המאסר: הוראת התורה, חיזוק אמונה והברחת אזרחים מגבולות המדינה.
4. תאריך שחרור ממאסר לספירת אתיופיה -11.11.1980 (18.07.88לספירת המערב)
5. סיבת השחרור: ריצוי עונש מלא.
6. כתובת כעת: אדיס אבבה, מחוז 18 שחרור 17
כתובת רחוב: 338 מיקוד:44-96-73
"קדימה אתיופיה"

על החתום:
אבבאו אשטו
מקתל קולנל ( סא"ל) הממונה על חקירות מיוחדות

עמוד 2/5
עמוד 3/5
עמוד 4/5
עמוד 5/5

פרטי המכתב

הכותב/ת

שם: אבבאו אשטו
מיקום: בית הכלא הפדרלי
תאריך: 18.07.1988

מקבל/ת המכתב

שם: הממונה על חקירות
מיקום: אדיס אבבה, מחוז 18

כתב היד

עמוד 1/5

להלן תרגום התעודה המקורית:

לכל המעוניין

תעודה לאנשים ששהו במעצר

1. שם ושם משפחה כולל אבא: קס אבבה ברהן ברוק
2. תאריך מאסר: 17.05.80 לספירת אתיופיה (26.1.88 לספירת המערב)
3. סיבת המאסר: הוראת התורה, חיזוק אמונה והברחת אזרחים מגבולות המדינה.
4. תאריך שחרור ממאסר לספירת אתיופיה -11.11.1980 (18.07.88לספירת המערב)
5. סיבת השחרור: ריצוי עונש מלא.
6. כתובת כעת: אדיס אבבה, מחוז 18 שחרור 17
כתובת רחוב: 338 מיקוד:44-96-73
"קדימה אתיופיה"

על החתום:
אבבאו אשטו
מקתל קולנל ( סא"ל) הממונה על חקירות מיוחדות

עמוד 2/5
עמוד 3/5
עמוד 4/5
עמוד 5/5

פרטי המכתב

הכותב/ת

שם: יצחק מרקון
מיקום: ברמסגט, אנגליה
תאריך: 06.05.1940

מקבל/ת המכתב

שם: הממונה על חקירות
מיקום: אדיס אבבה, מחוז 18
close
img
Design: Go Create Development: Web Skipper
reg

כניסה

אם יש לכם כבר חשבון, הכנסו עם קוד חד פעמי, או עם השם והסיסמה שלכם

הרשמה

הרשמו לאתר אוצרות וחברו את הסיפור שלכם לסיפור הלאומי של ארץ ישראל

  • eye
לעזרה בהוספת מכתבים ויצירת קשר שלחו לנו הודעה

תפריט נגישות