סיפור רקע
במכתבו להוריו, מתאר יהושע את השיפור באווירת המחנה בעקבות ביקורם של הרבנים כהנא וגולדמן, שהביאו עימם גם מכונות כתיבה חדשות לעיתון הפנימי. הוא משתף בשמחת המחנה על הסדרי הכשרות החדשים המאפשרים אכילת בשר בצורה נרחבת יותר, ובתחושת הציפייה והדריכות בעקבות חדשות מהארץ על הגעת אוניות מעפילים נוספות. יהושע מספר על הרצאה מרתקת ששמע אודות מחנות המעפילים בקפריסין, ומדגיש את גישתם המאורגנת והאחראית של אנשי המחנה למרות הגעגועים לארץ. הוא חותם באופטימיות ובדרישת שלום חמה.
במכתבו להוריו, מתאר יהושע את השיפור באווירת המחנה בעקבות ביקורם של הרבנים כהנא וגולדמן, שהביאו עימם גם מכונות כתיבה חדשות לעיתון הפנימי. הוא משתף בשמחת המחנה על הסדרי הכשרות החדשים המאפשרים אכילת בשר בצורה נרחבת יותר, ובתחושת הציפייה והדריכות בעקבות חדשות מהארץ על הגעת אוניות מעפילים נוספות. יהושע מספר על הרצאה מרתקת ששמע אודות מחנות המעפילים בקפריסין, ומדגיש את גישתם המאורגנת והאחראית של אנשי המחנה למרות הגעגועים לארץ. הוא חותם באופטימיות ובדרישת שלום חמה.
ארועי התקופה
כתב היד
שלום רב לכם הורי היקרים!
החיים במחנה הם בסימן ביקורם של הרב [חיים] כהנא ו[יעקב] גולדמן. ביום השבת אכלנו עופות, ושלשום — בשר עגל. כפי־הנראה שרוצים להרגיל אותנו לאכול לאט לאט. לׂשמחתו של המחנה יש גם מנקר; כך נוכל להבא בין החמישים החדשים ואשר לאכול גם את החלק האחורי של הבהמה, היודעים בדבר אומרים שהוא החלק הטוב ביותר — נכון אמא?
הרבנים הביאו אתם גם מספר של מכונות כתיבה, וכך יצא העיתון [הפנימי] שלנו במכונת־כתיבה. לכתוב יש הרבה, ואנו נמצאים במצב של ציפיה ומתיחות על הבאות. אתמול [=ביום הצום] שמענו ברדיו ששתי אוניות נוספות עומדות להגיע ארצה.
בשבת נחמו עומדת להיערך הצגה. השישי — [ערב 'שבת חזון' שלפני הצום]— הרצה הרב גולדמן על מחנות הפליטים [= המעפילים שגורשו] בקפריסין. ההרצאה היתה מעניינת מבחינות רבות, בעיקר רצינו לדעת איך חיים אחינו היהודים במחנות המעצר במקומות אחרים. החיים בכל־זאת שונים, ובעיקר כפי־הנראה בגלל זה שאצלנו — עקב ה"ותיקות" שבעבר, וכפי־הנראה גם בעתיד — קיבלו החיים צורה יותר מסודרת. אפשר בהחלט להבין שבמחנה אשר המעפילים אינם יודעים מה יהיה אתם מחר — אולי יעברו ארצה ואולי יוגלו למקום אחר — קשה לעבור לצורת חיים אי אפשר להגיד עלינו שאין מטלטלים אותנו ממקום למקום, וגם אי אפשר לומר שגם אנו איננו מקווים לשוב ארצה — בהחלט! אבל מהניסיון התרגלנו שבכל־זאת אין לנו מה למהר, ואם יעבירונו ארצה? — טוב! לא נפסיד מאומה אם בינתיים נדאג לבריאותנו הגופנית והרוחנית. נכון?
אני מסיים
שלכם יהושע.
רצוף מכתב לקטנה [= נחה]. ד"ש מיוסף [=מנדיק, אחיו של יהושע].
פרטי המכתב
הכותב/ת
מקבל/ת המכתב
כתב היד
שלום רב לכם הורי היקרים!
החיים במחנה הם בסימן ביקורם של הרב [חיים] כהנא ו[יעקב] גולדמן. ביום השבת אכלנו עופות, ושלשום — בשר עגל. כפי־הנראה שרוצים להרגיל אותנו לאכול לאט לאט. לׂשמחתו של המחנה יש גם מנקר; כך נוכל להבא בין החמישים החדשים ואשר לאכול גם את החלק האחורי של הבהמה, היודעים בדבר אומרים שהוא החלק הטוב ביותר — נכון אמא?
הרבנים הביאו אתם גם מספר של מכונות כתיבה, וכך יצא העיתון [הפנימי] שלנו במכונת־כתיבה. לכתוב יש הרבה, ואנו נמצאים במצב של ציפיה ומתיחות על הבאות. אתמול [=ביום הצום] שמענו ברדיו ששתי אוניות נוספות עומדות להגיע ארצה.
בשבת נחמו עומדת להיערך הצגה. השישי — [ערב 'שבת חזון' שלפני הצום]— הרצה הרב גולדמן על מחנות הפליטים [= המעפילים שגורשו] בקפריסין. ההרצאה היתה מעניינת מבחינות רבות, בעיקר רצינו לדעת איך חיים אחינו היהודים במחנות המעצר במקומות אחרים. החיים בכל־זאת שונים, ובעיקר כפי־הנראה בגלל זה שאצלנו — עקב ה"ותיקות" שבעבר, וכפי־הנראה גם בעתיד — קיבלו החיים צורה יותר מסודרת. אפשר בהחלט להבין שבמחנה אשר המעפילים אינם יודעים מה יהיה אתם מחר — אולי יעברו ארצה ואולי יוגלו למקום אחר — קשה לעבור לצורת חיים אי אפשר להגיד עלינו שאין מטלטלים אותנו ממקום למקום, וגם אי אפשר לומר שגם אנו איננו מקווים לשוב ארצה — בהחלט! אבל מהניסיון התרגלנו שבכל־זאת אין לנו מה למהר, ואם יעבירונו ארצה? — טוב! לא נפסיד מאומה אם בינתיים נדאג לבריאותנו הגופנית והרוחנית. נכון?
אני מסיים
שלכם יהושע.
רצוף מכתב לקטנה [= נחה]. ד"ש מיוסף [=מנדיק, אחיו של יהושע].
פרטי המכתב
הכותב/ת
מקבל/ת המכתב
מכתבים קשורים
מכתבים נוספים הקשורים למכתב שקראת

התנתקות
האם את/ה בטוח/ה שאת/ה רוצה להתנתק מאתר אוצרות?
האם את/ה בטוח/ה שאת/ה רוצה להתנתק מאתר אוצרות?