אוֹצָרוֹת
1946 04 בינואר

תיאור של הלך הרוח בקרב היהודים שורדי השואה מנקודת מבטו של חייל יהודי, ארץ־ישראלי, המשרת בצבא הבריטי

יהודה מידב אירופה פורסם על ידי Shira Mayerson
יהודה מידב, תעודת זהות

כתב היד

6 דפי המכתב

סיפור רקע

יהודה מידב (קרופל במקור) נולד בשנת 1923, בן לציפורה ויהושע ואח אמצעי לעמנואל (מנחם) ולצבי. עלה ארצה מפולין בשנת 1934 מהעיירה פשמישל. המשפחה השתקעה בחיפה ויהודה למד בבית הספר הריאלי העברי ולאחר מכן ב"בסמ"ת". יהודה הצטרף לבריגדה היהודית בצבא הבריטי ולחם באירופה במלחמת העולם השנייה. בבלגיה, ליד ארנהיים בנה גשר אותו הגרמנים השמידו. במסגרת הבריגדה עבר במצרים, איטליה, בלגיה, הולנד ועוד. לאחר מכן לחם בהגנה במלחמת השחרור. יהודה נישא לריקה בשנת 1951 בנישואים אזרחיים בבריסל, ולאחר מכן בנישואים לפי המסורת היהודית בצרפת. בחייו המקצועיים היה בונה מכונות בבית מלאכה קטן בבעלותו. לזוג נולדו 3 בנות. אחיו הבכור של יהודה, עמנואל, לחם גם הוא בעיר העתיקה בירושלים ושם מצא את מותו. עצמותיו הוחזרו לישראל רק לאחר מלחמת ששת הימים. במכתב חשוב זה כותב יהודה להוריו על המצב באירופה לאחר מלחמת העולם השנייה. בעודו נמצא בבריסל

יהודה מידב (קרופל במקור) נולד בשנת 1923, בן לציפורה ויהושע ואח אמצעי לעמנואל (מנחם) ולצבי. עלה ארצה מפולין בשנת 1934 מהעיירה פשמישל. המשפחה השתקעה בחיפה ויהודה למד בבית הספר הריאלי העברי ולאחר מכן ב"בסמ"ת". יהודה הצטרף לבריגדה היהודית בצבא הבריטי ולחם באירופה במלחמת העולם השנייה. בבלגיה, ליד ארנהיים בנה גשר אותו הגרמנים השמידו. במסגרת הבריגדה עבר במצרים, איטליה, בלגיה, הולנד ועוד. לאחר מכן לחם בהגנה במלחמת השחרור. יהודה נישא לריקה בשנת 1951 בנישואים אזרחיים בבריסל, ולאחר מכן בנישואים לפי המסורת היהודית בצרפת. בחייו המקצועיים היה בונה מכונות בבית מלאכה קטן בבעלותו. לזוג נולדו 3 בנות. אחיו הבכור של יהודה, עמנואל, לחם גם הוא בעיר העתיקה בירושלים ושם מצא את מותו. עצמותיו הוחזרו לישראל רק לאחר מלחמת ששת הימים. במכתב חשוב זה כותב יהודה להוריו על המצב באירופה לאחר מלחמת העולם השנייה. בעודו נמצא בבריסל הוא מספר על משלחת של הבריגדה לפולין ועל מצבם של היהודים שם: מצד אחד חלקם נרשמים לעלייה לא"י ומצד שני אחרים מפחדים להזדהות כיהודים. הוא מתאר כיצד המפלגה היהודית הקומוניסטית לוקחת חסות על חינוך מחדש של חלק מהיהודים וכיצד ערים גרמניות התמלאו ביהודים לאחר המלחמה. עוד הוא מספר על רשמי המשלחת מאושוויץ ומגטו וורשה. זהו מכתב המתאר ממקור ראשון את הלך הרוח בקרב היהודים ששרדו את זוועות השואה מנקודת מבטו של חייל ארצישראלי, יהודי, בצבא הבריטי.

כתב היד

עמוד 1/6

[עמ' 1]
4.1.46
להורי היקרים שלום רב!
השבוע קבלתי 2 מכתבים מכם האחד
מה 19 והיום מה 25 לדצמבר. ומכאן
שחשבתי אתמול לכתוב לכם אך בגלל
אספה שהיתה לא היה לי זמן והיום עבדתי
רק חצי יום והזמן פנוי הנני כותב לכם.
ביום ה 1 לינואר, בחופש שהיה
לנו, נסעתי לאונטורפן להחליק על קרח.
הקרח הוא מלאכותי ונמצא באולם סגור
(הספורט פַלַס) הקרח עד עתה הוא
מלאכותי ורק בלילות האחרונים קופאים
המים בחוץ. להחליק על łyżwy [מפולנית: גלגליות] למדתי
קצת וקצת שברתי את הישבן.
כרגיל אני עובד בבית ובשבוע
הבא תורנות במטבח.
המשלחת שנשלחה לפולין
מטעם הבריגדה חזרה עבר ואתמול מסרו
פרטים על העבודה ועל הנעשה, אספר לכם

[עמוד 2]
עד כמה שאזכור את העיקר.
המשלחת באה מפרג לקטוביץ. התחלקה
ל 3 קבוצות. הקבוצה האחת בורשה, השניה
בלודז והשלישית בקטוביץ. בידי המשלחת
היו רשימות של נדרשים המחופשים ע"י אנשי
הבריגדה ובערים הגדולות היו כרטיסיות של
היהודים שנרשמו לאחר השחרור (כ 6 חדשים
מהיום) להחל בעבודה נגשו לברר לפי הכרטיסיות
מי ומי מן הנדרשים חי ואיפה הוא נמצא.
מכל 100 נדרשים נמצא איש אחד
ולאחר שנגמרה העבודה המשרדית והאנשים
הקרובים הוזמנו להיפגש עם החיילים קיבלה
המשלחת פקודה לעזוב את פולין. בסה"כ שהתה
המשלחת 3 שבועות בפולין.
ועכשיו על המצב הכללי. בפולין כיום
יש הכל ולמי שהכסף יכול להתלבש ולאכול
כאוות נפשו. הממשלה מתייחסת באהדה ליהודים
ואף מקלה עליהם בכמה שאלות (למשל הגירה).
היהודים לאחר השחרור נרשמו בכרטיסיות
של הוועדים היהודים. מספר הנרשמים כ100

[עמוד 3]
אלף אך אין זאת אומרת שזה מספר
היהודים במדינה. רבים היהודים אשר אינם
רוצים להירשם בוועדים באשר רצונם – לאחר
הניסיון של המשטר הנאצי ורדיפות הצבא
הלאומי (ריאקציוני) – לגמור עם היהדות והם
מוותרים על קרוביהם ועל יהדותם ונשארים
תחתי השמות האריים שהיו להם בזמן
הכיבוש. ומהצד השני המספר של היהודים
קטן מאשר ישיבתם במדינה זמנית
וכולם רוצים להגר. לעת עתה מהגרים
לגרמניה מקום שהגבול פתוח באופן יחסי
(הבטחה של מצביא אמריקאי לבא כוח הישוב)
וכך יוצא שבפולין יש כ 50 אלף
יהודים כיום!
הרדיפות נגד היהודים נערכים ע"י
הריאקציה ושמה הצבא הלאומי. הם נלחמים
נגד המשטר החדש נגד היהודים ונגד היהודים
בממשלה (לא מועט מספרם) ובאשר היהודים –
מיעוט ואל אף האמצעים להגנתם נהרגים
בעיירות נדחות מדי יום ביומו יהודים.

[עמוד 4]
היהודים מתארגנים בקבוצים אך מטרתם
בקבוצים היא לא עבודה, ולאחר שחיים חודשיים
יחד משלחים אחד לשם והשאר באים אחריו.
בצד הרוסי המצב לא טוב ביותר ומשם
שוב פעם נודדים מערבה.
בבוואריה מרוכזת כעת רוב היהדות
כ 50 אלף איש והערים המבורג, ברלין,
מינכן ומנהיים הפכו כמעט לערים יהודיות.
היהודים גם כאן מחכים להגירה הלאה
ואף על פי שחיים לא רע ומרוויחים מבורצה
לנגֶה וויכע אונד הארטֶע [שבועות ארוכים וקשים] וכו' וכו' אין
איש רוצה להישאר בבית הקברות הגדול
הזה.
השליח השני הגיע באופן בלתי רשמי
והוא היה שליח לציונות במדינה והביא לה
את בשורת א"י. הוא במשלחתו יסדו
את ה"חלוץ" וניסו להביא איחוד ביהדות.
הוא ביקר בגטו ורשה באושוויצים
וספר לנו על רשמיו משם.

[עמוד 5]
ניסיתי למסור לכם פרטים ממקור ראשון
ומקווה שהצלחתי (בצבא הפולני המתארגן
מחדש נמצאים כ |3000| בחורים יהודים).
והילדים כ 4000 מספרם היתומים מוחזקים
ע"י המפלגה היהודית הקומוניסטית ה"פ.פ.ר" [P.P.R]
והמפלגה לה הכוח והיכולת לחנכם
ובאם רוצים ילד משם צריך ממש לחטף
אותו.
ועכשיו לעניינינו. הנק לא קבל מכם
מכתב זה שבועיים. הוא רוצה שאבוא
אליו. דבר שלא נתנו לי עד עכשיו. הוא
רוצה שאשלח לו דברים ללבוש מה ששלחתי
לו פעם והלך לאבוד (מכתב ממנו הולך
חודש ימים עם צנזורה) איני יודע אם כדאי
הדבר שאתם תשלחו דברים באשר יגיעו
לאחר כחודשיים. (חבילה לוקחת כ 5 שבועות)
אני אשתדל להשיג פה דברים בשוק….
וכמו כן פה בפלוגה ואשלח לו – כמו כן
רוצה הוא ספר לימוד אידיש-עברית

[עמוד 6]
וספרי קריאה באידיש. איני יודע אם כדאי
הדבר או לא. כמו כן חושב הוא שיוכל
להגיע להנה וכאן
המצב טוב יותר אך איני מוצא סיכויים
לפרנסתו ואיני חושב שסיכוייו לעליה יגדלו
בכל אפן אראה איך שיסתדרו הענינים.
ד"ש ממני לכולם לסבתא אמא אבא
צבי ומנחם.
הבולים האלה מספיקים לי ואני
רוצה רק מא"י כי להם הערך החינוכי.
כסף איני רוצה שתשלחו לי. לעת
עתה אין לי צורך. חסכתי כ 15 לא"י
והם רשומות לזכותי בצבא ובכל עת
שארצה אוכל להוציאם. כמו כן הנני
מנסה לסדר לי משכרת גבוהה יותר
בצבא ובתור בעל מקצוע ייתכן
שאצליח.
חושבני שמיצתי את הכל
שלכם
יהודה

נ.ב. איני רוצה
להתעסק בגרביים
וכמו כן אינני נוהג וכו' וכו'

עמוד 2/6
עמוד 3/6
עמוד 4/6
עמוד 5/6
עמוד 6/6

פרטי המכתב

הכותב/ת

שם: יהודה מידב
מיקום: אירופה
תאריך: 04.01.1946

מקבל/ת המכתב

שם: ציפורה ויהושע מידב
מיקום: חיפה

מכתבים קשורים

מכתבים נוספים הקשורים למכתב שקראת

כתב היד

עמוד 1/6

[עמ' 1]
4.1.46
להורי היקרים שלום רב!
השבוע קבלתי 2 מכתבים מכם האחד
מה 19 והיום מה 25 לדצמבר. ומכאן
שחשבתי אתמול לכתוב לכם אך בגלל
אספה שהיתה לא היה לי זמן והיום עבדתי
רק חצי יום והזמן פנוי הנני כותב לכם.
ביום ה 1 לינואר, בחופש שהיה
לנו, נסעתי לאונטורפן להחליק על קרח.
הקרח הוא מלאכותי ונמצא באולם סגור
(הספורט פַלַס) הקרח עד עתה הוא
מלאכותי ורק בלילות האחרונים קופאים
המים בחוץ. להחליק על łyżwy [מפולנית: גלגליות] למדתי
קצת וקצת שברתי את הישבן.
כרגיל אני עובד בבית ובשבוע
הבא תורנות במטבח.
המשלחת שנשלחה לפולין
מטעם הבריגדה חזרה עבר ואתמול מסרו
פרטים על העבודה ועל הנעשה, אספר לכם

[עמוד 2]
עד כמה שאזכור את העיקר.
המשלחת באה מפרג לקטוביץ. התחלקה
ל 3 קבוצות. הקבוצה האחת בורשה, השניה
בלודז והשלישית בקטוביץ. בידי המשלחת
היו רשימות של נדרשים המחופשים ע"י אנשי
הבריגדה ובערים הגדולות היו כרטיסיות של
היהודים שנרשמו לאחר השחרור (כ 6 חדשים
מהיום) להחל בעבודה נגשו לברר לפי הכרטיסיות
מי ומי מן הנדרשים חי ואיפה הוא נמצא.
מכל 100 נדרשים נמצא איש אחד
ולאחר שנגמרה העבודה המשרדית והאנשים
הקרובים הוזמנו להיפגש עם החיילים קיבלה
המשלחת פקודה לעזוב את פולין. בסה"כ שהתה
המשלחת 3 שבועות בפולין.
ועכשיו על המצב הכללי. בפולין כיום
יש הכל ולמי שהכסף יכול להתלבש ולאכול
כאוות נפשו. הממשלה מתייחסת באהדה ליהודים
ואף מקלה עליהם בכמה שאלות (למשל הגירה).
היהודים לאחר השחרור נרשמו בכרטיסיות
של הוועדים היהודים. מספר הנרשמים כ100

[עמוד 3]
אלף אך אין זאת אומרת שזה מספר
היהודים במדינה. רבים היהודים אשר אינם
רוצים להירשם בוועדים באשר רצונם – לאחר
הניסיון של המשטר הנאצי ורדיפות הצבא
הלאומי (ריאקציוני) – לגמור עם היהדות והם
מוותרים על קרוביהם ועל יהדותם ונשארים
תחתי השמות האריים שהיו להם בזמן
הכיבוש. ומהצד השני המספר של היהודים
קטן מאשר ישיבתם במדינה זמנית
וכולם רוצים להגר. לעת עתה מהגרים
לגרמניה מקום שהגבול פתוח באופן יחסי
(הבטחה של מצביא אמריקאי לבא כוח הישוב)
וכך יוצא שבפולין יש כ 50 אלף
יהודים כיום!
הרדיפות נגד היהודים נערכים ע"י
הריאקציה ושמה הצבא הלאומי. הם נלחמים
נגד המשטר החדש נגד היהודים ונגד היהודים
בממשלה (לא מועט מספרם) ובאשר היהודים –
מיעוט ואל אף האמצעים להגנתם נהרגים
בעיירות נדחות מדי יום ביומו יהודים.

[עמוד 4]
היהודים מתארגנים בקבוצים אך מטרתם
בקבוצים היא לא עבודה, ולאחר שחיים חודשיים
יחד משלחים אחד לשם והשאר באים אחריו.
בצד הרוסי המצב לא טוב ביותר ומשם
שוב פעם נודדים מערבה.
בבוואריה מרוכזת כעת רוב היהדות
כ 50 אלף איש והערים המבורג, ברלין,
מינכן ומנהיים הפכו כמעט לערים יהודיות.
היהודים גם כאן מחכים להגירה הלאה
ואף על פי שחיים לא רע ומרוויחים מבורצה
לנגֶה וויכע אונד הארטֶע [שבועות ארוכים וקשים] וכו' וכו' אין
איש רוצה להישאר בבית הקברות הגדול
הזה.
השליח השני הגיע באופן בלתי רשמי
והוא היה שליח לציונות במדינה והביא לה
את בשורת א"י. הוא במשלחתו יסדו
את ה"חלוץ" וניסו להביא איחוד ביהדות.
הוא ביקר בגטו ורשה באושוויצים
וספר לנו על רשמיו משם.

[עמוד 5]
ניסיתי למסור לכם פרטים ממקור ראשון
ומקווה שהצלחתי (בצבא הפולני המתארגן
מחדש נמצאים כ |3000| בחורים יהודים).
והילדים כ 4000 מספרם היתומים מוחזקים
ע"י המפלגה היהודית הקומוניסטית ה"פ.פ.ר" [P.P.R]
והמפלגה לה הכוח והיכולת לחנכם
ובאם רוצים ילד משם צריך ממש לחטף
אותו.
ועכשיו לעניינינו. הנק לא קבל מכם
מכתב זה שבועיים. הוא רוצה שאבוא
אליו. דבר שלא נתנו לי עד עכשיו. הוא
רוצה שאשלח לו דברים ללבוש מה ששלחתי
לו פעם והלך לאבוד (מכתב ממנו הולך
חודש ימים עם צנזורה) איני יודע אם כדאי
הדבר שאתם תשלחו דברים באשר יגיעו
לאחר כחודשיים. (חבילה לוקחת כ 5 שבועות)
אני אשתדל להשיג פה דברים בשוק….
וכמו כן פה בפלוגה ואשלח לו – כמו כן
רוצה הוא ספר לימוד אידיש-עברית

[עמוד 6]
וספרי קריאה באידיש. איני יודע אם כדאי
הדבר או לא. כמו כן חושב הוא שיוכל
להגיע להנה וכאן
המצב טוב יותר אך איני מוצא סיכויים
לפרנסתו ואיני חושב שסיכוייו לעליה יגדלו
בכל אפן אראה איך שיסתדרו הענינים.
ד"ש ממני לכולם לסבתא אמא אבא
צבי ומנחם.
הבולים האלה מספיקים לי ואני
רוצה רק מא"י כי להם הערך החינוכי.
כסף איני רוצה שתשלחו לי. לעת
עתה אין לי צורך. חסכתי כ 15 לא"י
והם רשומות לזכותי בצבא ובכל עת
שארצה אוכל להוציאם. כמו כן הנני
מנסה לסדר לי משכרת גבוהה יותר
בצבא ובתור בעל מקצוע ייתכן
שאצליח.
חושבני שמיצתי את הכל
שלכם
יהודה

נ.ב. איני רוצה
להתעסק בגרביים
וכמו כן אינני נוהג וכו' וכו'

עמוד 2/6
עמוד 3/6
עמוד 4/6
עמוד 5/6
עמוד 6/6

פרטי המכתב

הכותב/ת

שם: יהודה מידב
מיקום: לא ידוע
תאריך: 1945-06-06

מקבל/ת המכתב

שם: ציפורה ויהושע מידב
מיקום: חיפה

מכתבים קשורים

מכתבים נוספים הקשורים למכתב שקראת

close
img
Design: Go Create Development: Web Skipper
reg

כניסה

אם יש לכם כבר חשבון, הכנסו עם קוד חד פעמי, או עם השם והסיסמה שלכם

הרשמה

הרשמו לאתר אוצרות וחברו את הסיפור שלכם לסיפור הלאומי של ארץ ישראל

  • eye

תפריט נגישות